بررسی انتقادی موانع همگرایی در یک قرن اخیر جهان اسلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

واگرایی و تفرقه یکی از مسایل مهم جهان اسلام در دوره معاصر به حساب می آید. از منظر روش جستاری اسپریگنز، آینده همگرایی اسلامی مستلزم آن است که مسلمانان باید وضعیت موجود را ابتدا فهم نموده و با شناسایی علل و موانع به سمت وضعیت مطلوب عبور کنند. هدف این تحقیق پاسخ به این پرسش است که علل و موانع شکل گیری همگرایی در جهان اسلام چیست؟ نتیجه پژوهش نشان می دهد که وضعیت موجود جهت گیری زیادی به سمت همگرایی ندارد و باید شکل گیری همگرایی را به عنوان مسیر جامعه مطلوب و آرمانی یعنی شکل گیری امت اسلامی هموار نماییم زیرا راه امت اسلامی از مسیر همگرایی اسلامی می گذرد. با مطالعه و بررسی به این نتیجه می رسیم که بلندپروازی و آرمان گرایی، نادیده گرفتن مقدمات و زمینه های لازم همگرایی، عدم آمادگی روانی برای همگرایی به ویژه در سطح حاکمان، ساختارهای ضعیف اقتصادی، سیاسی شدن زودرس فرایند همگرایی همراه با تفاوت در ساختارهای سیاسی و اجتماعی، رفتار متناقض رهبران سیاسی، نگاه برون منطقه ای در سیاسیت، امنیت و اقتصاد و ابزار قرار گرفتن در دست قدرت قدرت های استعماری و استکباری و نفوذ و سیاست های تفرقه افکنانه آنان، از عوامل و موانع مهم شکل گیری همگرایی در جهان اسلام به شمار می آیند که موانع فوق موجب ناکام ماندن ایده همگرایی در جهان اسلام گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 52
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2500385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!