بررسی فراوانی و ارتباط بیماری های زمینه ای در بیماران با تشخیص کووید-19 با پیش آگهی بیماران در زمان بستری از سال 1398 لغایت 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کرونا ویروس یک ویروس دارای RNA تک رشته ای است که محل های با تراکم بالای جمعیت را درگیر کرده است. به نظر میرسد که بیماران میانسال و مسن با بیماری های مزمن، در خطر نارسایی تنفسی هستند و ممکن است پیش آگهی ضعیف تری داشته باشند. به جهت کاهش مورتالیتی ناشی از این بیماری و تعیین تاثیر عوامل زمینه ای بر عواقب بیماران، این مطالعه با هدف بررسی فراوانی بیماری های زمینه ای و ارتباط آن با پیش آگهی بیماران صورت پذیرفت.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی بر روی بیمارانی که با تشخیص بیماری کووید-19 در بازه ی زمانی اسفند1398 لغایت شهریور 1400 در بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) بستری شده اند انجام شد. پس از جمع آوری، بیماری های زمینه ای و اثر آنها بر پیش آگهی بیماران مورد مطالعه قرار گرفت و آمار توصیفی و تحلیلی استخراج شد.

یافته ها

دراین مطالعه 158 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. بیشترین بیماری های زمینه ای در مبتلایان پرفشاری خون و دیابت بود. 4/ 80 درصد بیماران حداقل یک بیماری زمینه ای داشتند. میان سطح اشباع اکسیژن با معیارهای وخامت ارتباط معنادار وجود داشت (05/>P). همچنین بین سن بیماران با نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ و میر ارتباط معنادار مشاهده شد (05/>P). بیماری های کلیوی، دیابت و فشار خون بالا و نیز وجود و تعدد بیماری های زمینه ای با پیش آگهی بد، نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ ارتباط معناداری داشتند (05/>P).

نتیجه گیری

درصد بالایی از افراد مبتلا به کووید-19 افراد با سن بالا و دارای بیماری های زمینه ای هستند که برخی از این بیماری ها با پیش آگهی بد و مرگ و میر بالا مرتبط اند. تعدد بیماری های زمینه ای نیز یک عامل مستعد کننده پیش آگهی بدتر و مرگ و میر بالا می باشد. به همین دلیل مراقبت و درمان این افراد اهمیت زیادی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!