اختلال شدید پارامترهای اسپرم و بیضه ها در موش های صحرایی که ناپروکسن و دیکلوفناک را قبل از بلوغ دریافت کردند: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه ناپروکسن و دیکلوفناک رایج ترین داروهای غیراستروییدی مورد استفاده هستند ولی تا کنون سمیت آنها بر باروری مردانه به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است، به ویژه هنگامی که از این داروها قبل از بلوغ استفاده می شود.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی اثرات سمی مصرف ناپروکسن و دیکلوفناک پیش از بلوغ بر پارامترهای اسپرم و بیضه در موش های صحرایی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، از 15 سر موش صحرایی نر آلبینو قبل از بلوغ (5 هفته ای با وزن 80-70 گرم) استفاده شد. حیوانات به 3 گروه (هر گروه 5 سر) کنترل (1/0 میلی لیتر دی متیل سولفوکسید)، ناپروکسن (50 میلی گرم بر کیلوگرم) و دیکلوفناک سدیم (5 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. داروها هر روز به مدت 3 هفته به صورت خوراکی تجویز شدند. اسپرم اپیدیدیم برای ارزیابی تعداد اسپرم، زنده ماندن، و مورفولوژی گرفته شد. پس از تهیه مقاطع بافتی، آنالیزهای هیستوپاتولوژیک و هیستومورفومتری بیضه انجام شد.

نتایج

وزن بدن موش ها در هر دو گروه ناپروکسن و دیکلوفناک نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (به ترتیب 001/0 > p و 03/0 = p). وزن بیضه و تعداد کل اسپرم به طور قابل توجهی تنها در موش هایی که ناپروکسن دریافت کرده بودند کاهش یافت (به ترتیب 002/0 = p و 004/0 = p). درصد زنده ماندن اسپرم در هر دو گروه دیکلوفناک و ناپروکسن به طور قابل توجهی کاهش یافت (به ترتیب 001/0 ≥ p و 03/0 = p). علاوه بر این، افزایش معنی داری (001/0 > p) در درصد ناهنجاری های مورفولوژیکی اسپرم در هر دو گروه دریافت کننده دارو مشاهده شد. همچنین در هر دو گروه دارویی، یافته های بافت شناسی و مورفومتریک، ظاهر هیستوپاتولوژیک شدیدی را در پارامترهای بیضه و لوله های منی ساز نشان داد.

نتیجه گیری

تجویز ناپروکسن و دیکلوفناک در موش های صحرایی قبل از بلوغ آسیب قابل توجهی به پارامترهای اسپرم و بافت شناسی و مورفومتری بیضه وارد می کند. این اثرات سمی شدید می تواند منجر به ناباروری بالقوه شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
831 تا 840
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2501875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!