بررسی وضعیت پریودنشیوم در اطراف دندان مولر دوم پس از کشیدن دندان عقل مجاور آن در مراجعین به دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی سال 1380

چکیده:
سابقه و هدف
اختلاف نظرهای بسیاری در مورد ایجاد عوارض پریودنتال برای دندان مولر دوم متعاقب خارج سازی دندان عقل وجود دارد. بطوریکه در مورد تحلیل استخوان، گیر غذایی، عمق پروبینگ و از دست رفتن چسبندگی مطالعاتی صورت گرفته است. با توجه به اینکه خارج کردن دندان عقل در وضعیت های مختلف می تواند انجام پذیرفته، بر روی شرایط دیستال دندان مولر دوم تاثیر گذار باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت پریودنشیوم دیستال دندان مولر دوم مجاور ناحیه دندان عقل کشیده شده انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی گذشته نگر بر روی 40 بیمار 18-25 ساله ای که قبلا دندان عقلشان خارج شده بود، در مراجعین به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1380 انجام گرفت. بیماران از نظر وجود پاکت، تحلیل استخوانی، خونریزی هنگام پروبینگ و دیگر مشکلات مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تست های آماری Chi-square و Fisher exact test آنالیز شدند.
یافته ها
نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که در 56.9 درصد از بیماران پاکت در دیستال دندان مولر وجود داشت. همچنین در 31.2 درصد از بیماران تحلیل استخوان نیز به چشم می خورد. التهاب و از دست دادن attachment در 69.9 درصد از نمونه ها مشاهده شد. لقی مولر دوم در هیچ موردی مشاهده نشد. گیر غذایی در مزیال مولر دوم فقط در 2 مورد وجود داشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از این مطالعه، مشکلاتی از قبیل وجود پاکت، تحلیل استخوان، التهاب و از دست دادن attachment در دیستال دندانهای مولر دوم افراد زیر 25 سال که دندان عقل خود را خارج کرده اند به چشم می خورد که دندانپزشک را به تامل بیشتری در مورد خارج سازی دندان عقل حتی در سنین پایین وا می دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p250199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!