اثربخشی آموزش بازی های رایانه ای شناختی در افزایش عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان
امروزه برای ارتقای سطح آموزش خواندن از ابزار و روشهای گوناگونی ازجمله رایانه، بهصورت گسترده استفاده میشود. قابلیت سیستم تدریس فردی رایانهیار کارنامهای پربار دارد؛ ازاینرو، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش بازیهای رایانهای شناختی در افزایش عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد.
روش بررسی:
روش این پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مستقر در آموزش و پرورش ناحیه یک شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از بین آنها تعداد چهل نفر داوطلب واجد شرایط انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه بیست نفر). آزمودنیهای دو گروه پرسشنامه نشانههای نارساخوانی (سلیمی تیموری، 1386) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. برای گروه آزمایش بهمدت هشت جلسه مداخله آموزشی بازیهای رایانهای شناختی ارایه شد؛ درحالیکه در طول این مدت گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS نسخه 24 صورت گرفت. سطح معناداری برای همه آزمونها 0٫05 لحاظ شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد، آموزش بازیهای رایانهای شناختی بر کاهش نمره اختلال خواندن دانشآموزان نارساخوان گروه آزمایش درمقایسه با دانشآموزان گروه گواه موثر بود (0٫001>p). اندازه اثر آموزش بازیهای رایانهای شناختی بر کاهش اختلال خواندن دانشآموزان نارساخوان 0٫829 بود.
نتیجهگیری:
براساس یافتههای مطالعه نتیجه گرفته میشود، آموزش بازیهای رایانهای شناختی در افزایش عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان موثر است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.