مقایسه ریزنشت آپیکالی سه ماده رتروفیل MTA، آمالگام با و بدون دنتین باند بصورت In vitro

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مهمترین عوامل موفقیت در درمان ریشه سیل اپیکالی است. اهمیت سیل بویژه در جراحی ریشه که عموما برای دندانهای با درمان ریشه ناموفق قبلی انجام می شود محسوس تر است. هدف از این مطالعه بررسی سیل رتروفیل آمالگام با و بدون Scotch bond M.P و MTA از طریق نفوذ رنگ بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی، تحلیلی، 70 دندان کشیده شده انسانی انتخاب، کانالها آماده سازی و پر شدند. سپس تهیه حفره اپیکال انجام و دندانها به سه گروه آزمایشی و دو گروه کنترل مثبت و منفی تقسیم شدند. پس از قرار دادن مواد رتروفیل ذکر شده دندانها در رنگ متیلن بلو %2 قرار داده شده، سپس نفوذ رنگ در همه به کمک stereo microscope بررسی گردید. سپس آزمون Kruskal wallis برای کشف وجود یا عدم اختلاف بین گروه ها و آزمون Mann – whiteney U test برای کشف اختلاف دو به دوی مواد در مقایسه با هم و مقایسه هر ماده در حالت خشک و مرطوب صورت گرفت.
یافته ها
استفاده از Scotch bond M.P (SMP) زیر آمالگام (به عنوان Amalgam bond system) در مقایسه با آمالگام و همچنین در مقایسه با MTA، هم در محیط مرطوب و هم در محیط خشک باعث کاهش عمده نفوذ رنگ می شود (P<0.001). آمالگام وMTA میزان نفوذ رنگی تقریبا مشابه دارند ولی در محیط مرطوب نفوذ رنگ برای آمالگام، کمتر از MTA می باشد. (P<0.005). مواد در مقایسه حالت خشک و مرطوب هر کدام با خودشان تفاوت معنی داری ندارند (P>0.05).
نتیجه گیری
در مجموع استفاده از Scotch bond M.P به همراه آمالگام در یک حفره معمولی انتهای ریشه در دندانهایی که علت شکست آنها بخصوص درمان ریشه ناصحیح بوده است و نیز ریشه هایی که احتمال وجود کانال کشف نشده ای دارند به عنوان روشی که حداکثر احتمال موفقیت را دارد پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p250224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!