تاثیر اسکوربات سدیم در استحکام برشی باند کامپوزیت به مینا بلافاصله بعد از سفید کردن

چکیده:
سابقه و هدف
سفید کردن یکی از درمانهای رایج برای روشن تر کردن رنگ دندانها می باشد که به دلیل ماهیت محافظه کارانه آن محبوبیت خاصی پیدا کرده است. یکی از معایب این روش را می توان نیاز به گذشت زمان جهت حذف اثر اکسیژن نوزاد در نسج دندان قبل از انجام عمل باندینگ ذکر نمود. لذا این تحقیق با هدف ارزیابی تاثیر اسکوربات سدیم در استحکام برشی باند کامپوزیت به مینا بلافاصله بعد از سفید کردن انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش تجربی و با استفاده از تکنیک مشاهده انجام شد. 75 دندان آسیاب فک بالای انسانی به 5 گروه تقسیم شدند. در هر گروه سطح صافی از مینا در سطح باکال دندان ایجاد گردید. در دو گروه شاهد شامل گروه (1): باند به مینا (بدون عمل سفید کردن و بدون استفاده از اسکوربات سدیم %10)، و گروه (2) باند به مینا (بعد از عمل سفید کردن و بدون استفاده از اسکوربات سدیم %10 اندازه گیری شد. در گروه های آزمون (3، 4، 5) باند به مینا بعد از عمل سفید کردن و پس استفاده از اسکوربات سدیم %10 با زمانهای مختلف 2 و 10 و 30 دقیقه ارزیابی شد. در این مطالعه جهت سفید کردن از ژل کاربامید پراکسید %35 و همچنین از Single Bond و کامپوزیت Z100 جهت باند به مینا استفاده گردید و استحکام برشی باند با ماشین اینسترون و توسط یک تیغه به فرم چیزل و با سرعت 0.5mm در دقیقه اندازه گیری شد. یافته ها با تست ANOVA و تست LSD آنالیز گردید. در ضمن پس از اندازه گیری استحکام برشی باند، نحوه شکست باند کامپوزیت به مینا استریومیکروسکوپ بررسی شد.
یافته ها
تحقیق نشان داد که استحکام برشی باند کامپوزیت به مینا بعد از سفید کردن با ژل کاربامید پراکسید %35 به میزان قابل توجهی کاهش یافت که از لحاظ آماری معنی دار بود. همچنین استفاده از محلول اسکوربات سدیم %10 به میزان زیادی باعث افزایش استحکام باند به مینا بعد از عمل سفید کردن با ژل کاربامید پراکسید %35 شد اما این افزایش به اندازه گروه شاهد (1) (باند به مینا بدون سفید کردن و بدون استفاده از اسکوربات سدیم %10) نبود. در ضمن بین زمانهای مختلف کاربرد محلول اسکوربات سدیم %10 اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. در مشاهده زیر استریومیکروسکوپ در گروه (1) اکثریت شکستها بصورت کوهزیومینا و در گروه (2) اکثریت شکستها بصورت ادهزیو مابین کامپوزیت و دندان بود. در گروه های (3)، (4) و (5) هر سه نوع شکست بدون اختصاص اکثریت به گروه خاصی (ادهزیو، کوهزیو مینا، کوهزیو کامپوزیت) دیده شد.
نتیجه گیری
استحکام باند برشی کامپوزیت به مینای بلیچ شده با استفاده از اسکوربات سدیم افزایش یافت ولی زمان کاربرد آن تاثیر قابل ملاحظه ای در میزان باند نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p250231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!