بررسی کریپتوسپوریدیوزیس در مصرف کنندگان داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی

چکیده:
مقدمه
کریپتوسپوریدیوزیس بیماری ناشی از انگل کریپتوسپوریدیوم، و یکی از مشکلات بیماران دریافت کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی است.
هدف
با توجه به نقش بیماری زایی انگل کریپتوسپوریدیوم به عنوان یک انگل فرصت طلب در افراد با سیستم ایمنی ناتوان، تحقیق حاضر با هدف بررسی کریپتوسپوریدیوزیس در بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی (مورد) و بیماران مبتلا به گاستروآنتریت که از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده نمی کردند(شاهد) انجام شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مورد، شاهدی (Case- control) در بیمارستان کودکان امیرکلا بابل، تعداد 100 بیمار مبتلا به گاستروآنتریت دریافت کننده داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی (مورد) و 100بیمار مبتلا به گاستروآنتریتک که از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده نمی کردند (شاهد) از نظر سن، جنس و موقعیت جغرافیایی (شهر، روستا) همسان شده بودند. کلیه اطلاعات هر بیمار مانند سن، جنس، تماس با حیوان، نوع آب آشامیدنی، محل سکونت، نوع بیماری، علایم بالینی، نوع و میزان داروی مصرفی و مدت شیمی درمانی توسط پرسشنامه استخراج گردید و از هر بیمار سه نمونه مدفوع در گروه مورد و شاهد جمع آوری و با روش های رنگ آمیزی ذیل نلسون و ذیل نلسون اصلاح شده بررسی گردید و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در گروه مورد 5% و در گروه شاهد 6% و در مجموع کل نمونه ها 5/5% بوده است که با توجه به آزمون اختلاف نسبت بین دو جامعه اختلاف معنی داری به دست نیامد (z=0.3) بیشترین میزان آلودگی در گروه سنی 6-4 سال (مورد) و 8-6 سال نمونه های (شاهد) بودند. از نظر جنس اختلاف معنی داری با میزان آلودگی دیده نشد و بیشترین آلودگی در بیماران مبتلا به لوسمی ALL بود و تعداد اقلام داروی مصرفی تاثیری در میزان ابتلا نداشت.
نتیجه گیری
با استفاده از نتایج می توان ضرورت بررسی انگل کریپتوسپوریدیوم را با روش های ویژه در هر دو گروه با سیستم ایمنی توانمند و ناتوان مبتلا به گاستروآنتریت پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p250266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!