آگاهی زنان در خصوص سرطان گردن رحم و تاثیر جزوه آموزشی در افزایش آگاهی

چکیده:
سرطان گردن رحم (سرویکس) از شایع ترین سرطان های زنان است. آگاهی از این بیماری و نحوه پیشگیری از آن می تواند در کاهش ابتلا به بیماری و افزایش میزان بقای بیماران نقش عمده داشته باشد. در حال حاضر آزمون پاپ اسمیر به عنوان آزمون غربالگری جهت شناسایی این بیماری و درمان به موقع آن در دسترس می باشد. در همین راستا مطالعه ای با هدف بررسی میزان آگاهی زنان از سرطان گردن رحم و تاثیر جزوه آموزشی در افزایش آگاهی ایشان طراحی شد. در این مطالعه همچنین نظرات گروه تحت مطالعه در خصوص نکات مورد نیاز جهت افزایش تاثیر جزوه آموزشی جمع آوری گردید.
این مطالعه از نوع مداخله ای (قبل و بعد) بوده و در سال 1382 در یکی از کلینیک های زنان شهر تهران انجام شده است. جمعیت تحت مطالعه شامل زنان متاهل مراجعه کننده به کلینیک بیماری های زنان بوده که به روش نمونه گیری غیر تصادفی آسان انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه شامل اولین مراجعه به کلینیک بیماری های زنان بوده و داده ها توسط تکمیل پرسشنامه در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) جمع آوری شدند.
در این مطالعه، 66 نفر از زنان مراجعه کننده به کلینیک بیماری های زنان تحت بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی جمعیت تحت مطالعه 8/38 سال (انحراف معیار=7/10 سال) بوده است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که قبل از مداخله آموزشی، میزان آگاهی زنان در مورد سرطان گردن رحم اندک بوده است. حدود 9/43 درصد زنان با تعریف این بیماری آشنایی نداشته و سایر افراد نیز آگاهی کم تا متوسط داشتند. 38 درصد زنان نیز ابراز کردند که با آزمون پاپ اسمیر آشنایی ندارند و حدود 5/58 درصد از افراد آگاه از آزمون پاپ اسمیر از زمان صحیح انجام این آزمون مطلع نبودند. پس از مداخله (مطالعه جزوه آموزشی)، آگاهی حدود 7/69 تا 3/77 درصد از زنان تحت مطالعه در خصوص تعریف بیماری، علایم، عوامل خطر و نحوه پیشگیری از بیماری به میزان زیاد تا خیلی زیاد افزایش یافت. به طور کلی 97 درصد از افراد به میزان زیاد تا خیلی زیاد، مطالعه این جزوه را به دیگران توصیه نمودند.
با توجه به شیوع سرطان گردن رحم در زنان و نقش آزمون پاپ اسمیر در شناسایی زودرس این بیماری، لزوم توجه به آموزش و طراحی ابزارهای آموزشی مناسب و در دسترس به منظور ارتقای سطح آگاهی زنان امری بسیار ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p250270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!