تحلیل جامعه شناختی جرم محیط زیستی با تاکید بر انواع کنترل (مورد مطالعه : ساکنان بخش بندپی بابل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در دهه های اخیر محیط زیست با چالش های جدی مواجه بوده است. این چالش ها زندگی همه جانداران را با خطر روبه‌رو کرده است. جرم انگاری زیست محیطی یکی از واکنش‌های جوامع به تخریب محیط زیست می‌باشد. در جامعه ما جرم محیط زیستی در میزان و اشکال مختلف در حال وقوع است. پژوهش حاضر به تحلیل جرم محیط زیستی با تاکید بر انواع کنترل می پردازد.

روش تحقیق: 

روش این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل مردان بالای 23 سال ساکن بخش بندپی شهرستان بابل می‌باشد. از طریق نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 400 نفر به ‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیده‌اند. در این تحقیق بخش بندپی به سه منطقه منطقه اول (شامل روستاهای مناطق جنگلی) ، منطقه دوم (شامل روستاهای مناطق پای جنگلی) و مناطق سوم (شامل مناطق دشت) تقسیم شده و نمونه‌ها از این سه منطقه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

 نتایج حاصل از آزمون دو متغیره نشان داده است که بین متغیرهای وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، تحصیلات، هزینه و وضعیت اقتصادی و متغیرجرم محیط زیستی رابطه‌ای معنی‌دار وجود ندارد. این بدان معنی است که اکثر مردم در مواجهه با رفتارهای مجرمانه محیط زیستی تحت تاثیر متغیرهای زمینه ای نیستند. همچنین تحلیل چند متغیر نشان می دهد که تاثیر کنترل غیررسمی ضعیف (Beta=0/36)، خودکنترلی پایین (Beta =0/16)، کنترل رسمی ضعیف (Beta =0/10) ، بر جرم محیط زیستی مثبت و معنی دار و تاثیر ضعف شدت مجازات (Beta=0/06) مثبت، اما معنی دار نبوده است. در نهایت انواع کنترل توانسته اند 17 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. بنابراین لازم است در بحث از پیشگیری از جرایم محیط زیستی به موضوع کنترل توجه جدی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2503645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!