مقایسه کاربری مرتع حفاظت شده با اراضی کشاورزی اصلاح شده در تولید رواناب و رسوب (مطالعه موردی: بخشی از حوزه رودخانه مرگ، کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

خاک مراتع در مناطق کوهستانی به دلیل دارا بودن مواد آلی فراوان همواره برای تبدیل به اراضی زراعی مورد توجه بوده است. تحقیقات نشان می دهد که در تغییر کاربری اراضی مرتعی و اجرای عملیات زراعی می تواند باعث افزایش فرسایش خاک وایجاد رواناب شود. بنابراین استفاده از انواع اصلاح کننده ها به عنوان یک راه کار مناسب و مطلوب می تواند باعث کنترل هدر رفت خاک در این اراضی شود. این مطالعه، با هدف بررسی و مقایسه تاثیر تغییر کاربری اراضی در مرتع و تاثیر اصلاح کننده های آلی بر کاهش تولید رسوب، رواناب و هدررفت خاک در یکی از زیرحوزه های رودخانه مرگ انجام گردید.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر در یکی از زیرحوزه های رودخانه مرگ در پنج کیلومتری استان کرمانشاه انجام شد. این حوزه یکی ازسرشاخه های رودخانه کرخه و از مهم ترین زیر حوزه های رودخانه قره سو است. میانگین بارندگی سالیانه معادل 59/458 میلی متر و دمای متوسط سالیانه آن 89/13درجه سانتی گراد است. بررسی تاثیر تغییر کاربری اراضی و اصلاح کننده های آلی (کودگوسفندی و کمپوست زباله شهری) بر تولید رسوب، رواناب و هدر رفت کربن در دو کاربری مرتع و کشاورزی، در سطح پلات های یک در دو مترمربع به مدت دو سال (سال های 1398 و 1399) مورد ارزیابی قرار گرفت. در سال اول نمونه ها از پلات های فرسایشی بدون دست خوردگی جمع آوری گردید اما در سال دوم دو اصلاح کننده (کود گوسفندی و کمپوست زباله شهری) هرکدام به مقدار 5/1 کیلوگرم به پلات های کاربری زراعی اضافه گردید. اصلاح کننده ها در اول خردادماه اضافه شدند و تا اولین بارندگی فصل پاییز حدود چهار ماه فرصت کافی برای فعل و انفعالات شیمیایی و تاثیرگذاری بر ویژگی های خاک وجود داشت. نمونه های رواناب و رسوب و هم چنین نمونه های خاک در اطراف پلات ها در آزمایشگاه آنالیز شده و حجم رواناب، مقدار رسوب معلق و درصد کربن آلی رسوبات و  ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک اندازه گیری شد.

نتایج

بافت خاک در هر دو کاربری یکسان و از نوع لومی رسی بود. اما از نظر میزان کربن آلی دو کاربری دارای تفاوت معنی داری (در سطح 95 درصد) بوده و این پارامتر در کاربری مرتع بیش از دو برابر کاربری کشاورزی است. بر اساس نتایج در سال اول نمونه برداری مقادیر حجم رواناب، وزن رسوب، اتلاف کربن طی پنج رخ داد بارندگی در کاربری کشاورزی 83، 90 و 87 درصد بیشتر از کاربری مرتع به دست آمد. در سال دوم نمونه برداری، پلات های مستقر در اراضی کشاورزی با اصلاح کننده های خاک تیمار شده و تاثیر آن ها مورد بررسی قرا گرفت. با وجود این که استفاده از اصلاح کننده های خاک باعث کاهش 20 درصدی رواناب و کاهش 68/31 و 13/13 درصدی مقدار و غلظت رسوب در اراضی کشاورزی شد، اما میزان این پارامترها هم چنان در کاربری مرتع به ترتیب 67، 95، و 72 درصد کمتر به دست آمد. داده ها هم چنان حاکی از بالاتر بودن 71 درصدی هدررفت کربن آلی در کاربری کشاورزی نسبت به مرتع بود. نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که اصلاح کننده ها در کاهش هدررفت آب و خاک موفق بوده و از بین آن ها تیمار کود گوسفندی در مهار رواناب و رسوب بهتر از کمپوست عمل کرده است.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که اصلاح کننده ها توانسته اند در کاهش هدررفت آب و خاک موفق عمل کنند و از بین آن ها تیمار کود گوسفندی در مهار رواناب و رسوب بهتر از کمپوست عمل کرده است. اما هیچ کدام نتوانسته اند اثر تخریب خاک ورزی در این شیب را تا حد کاربری مرتع کاهش دهند. این امر نشان دهنده نقش و اهمیت حفاظتی کاربری مرتع در کاهش تخریب خاک و هدررفت آب است.

زبان:
فارسی
صفحات:
508 تا 520
لینک کوتاه:
magiran.com/p2504362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!