عوامل موثر بر تبعیت از پروتکل های بهداشتی پیشگیری کننده از کووید-19: یک مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع کووید-19 یک اورژانس سلامت جهانی و تبعیت از پروتکل های بهداشتی کلید اصلی جلوگیری از انتقال این بیماری است. هدف از مطالعه حاضر، مروری بر تحقیقات مرتبط، جهت بررسی عوامل موثر بر تبعیت از پروتکل های بهداشتی مرتبط با کووید-19 بود.

مواد و روش کار

این پژوهش، یک مطالعه مرور حیطه ای (scoping review) بود که در آن، مطالعات منتشر شده به زبان فارسی و انگلیسی بین سال های 1399 تا سال 1401 با کلید واژه های پروتکل بهداشتی، ماسک زدن، قرنطینه، فاصله گذاری، شستن دست ، و درک خطر در پایگاه داده های  PubMed،Web of Science،SID  و موتور جستجو Google Scholar استخراج شد.

یافته ها: 

از 147 مقاله استخراج شده در جستجوی اولیه، 22 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفت. مروری بر مطالعات فوق منجر به شناسایی بیش از 30 عامل موثر در تبعیت از پروتکل های بهداشتی شد، عواملی که بیشترین نقش را در تبعیت افراد از پروتکل ها داشتند به ترتیب شامل جنسیت، درک خطر بیماری، اقدامات دولتی، نقش دوستان و خانواده، رسانه ها و منابع اطلاعاتی افراد بود. همچنین اقدامات محافظتی مانند در خانه ماندن و حفظ قرنطینه در صورت داشتن علایم، استفاده از دستمال یا آرنج خود در هنگام عطسه و سرفه و عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشترین میزان تبعیت و کمترین میزان تبعیت مربوط به شستن دست ها بعد از عطسه و سرفه و نیز ضدعفونی کردن گوشی موبایل بود.

نتیجه گیری: 

برای افزایش تبعیت از پروتکل ها باید هنگام تدوین و طراحی برنامه های آموزش عمومی، عوامل تاثیرگذار فردی و محیطی موثر بر تبعیت از پروتکل ها، تسهیل کننده ها، موانع و مشوقین رفتار با توجه به ویژگی های مختلف افراد مورد توجه قرار گیرند؛ این امر مستلزم شناسایی مهم ترین عوامل موثر و پیش بینی کردن آن در جامعه هدف هر برنامه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
491 تا 500
لینک کوتاه:
magiran.com/p2504656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!