بررسی اثر آنتی باکتریال فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیرقطبی عصاره گیاه سرخارگل (Echinacea purpura) بر روی برخی از باکتری های عامل عفونت در شرایط آزمایشگاهی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
ازجمله مشکلات شایع در دنیای پزشکی مسیله مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها بوده است و با توجه به وجود ترکیبات بیولوژیکی فعال در گیاه سرخارگل این گیاه دارای قابلیت ضد باکتریایی قابل ملاحظه ای می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر آنتی باکتریال فراکسیون های قطبی، نیمه قطبی و غیرقطبی عصاره گیاه سرخارگل بر روی برخی از میکروب های عامل عفونت در شرایط آزمایشگاهی می باشد. در این مطالعه ابتدا عصاره های متانولی ، کلروفرمی و هگزانی گیاه سرخارگل تهیه شد و تاثیر غلظت های مختلفی از عصاره ها مورد بررسی قرار گرفت. تمامی آزمایش ها با روش های انتشار چاهک و میکروتیتر پلیت بر روی سویه های استاندارد باکتری های استافیلوکوکوس اوریوس، اشریشیاکلی، سودوموناس آیروژینوزا و استرپتوکوکوس موتانس انجام گرفت. یافته ها نشان داد که اثر بازدارندگی عصاره های مختلف گیاه سر خارگل بر روی باکتر های گرم مثبت بیشتر از باکتری های گرم منفی است. همچنین اثر مهاری عصاره ی متانولی نسبت به عصاره های کلروفرمی و هگزانی بیشتر می باشد که در بین باکتر های مورد آزمایش استرپتوکوکوس موتانس و سودوموناس آیروژینوزا به ترتیب بیشترین و کمترین حساسیت را داشتند. نتایج حاصله بیانگر آن است که عصاره گیاه سرخارگل دارای اثر ضد باکتریایی است. لذا این عصاره میتواند گزینه مناسبی بر حسب مطالعات آینده تحت شرایط آزمایشگاهی جهت تهیه ی داروهای ضد باکتریایی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!