پیش یابی کمیت های دما و بارش در دوره آماری 2080-2021 در استان هرمزگان جهت استخراج خشکسالی و ریزمقیاس نمایی آن توسط نرم افزار LARS-WG

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش از روش های ریزمقیاس نمایی آماری به منظور پیش یابی و شبیه سازی کمیت های اقلیمی برای تعیین شاخص های خشکسالی اقلیم آینده استان هرمزگان با استفاده از پنج مدل گردش عمومی جو شامل مدل های CanESM2، HadGEM2-ES، MPI-ESM-MR، GFDL-CM3 و MIROC5 با سناریوهای RCP2.6، RCP4.5 و  RCP8.5قابل دسترس در نرم افزار LARS-WG6 در سه دوره آماری 2040-2021، 2060-2041 و 2080-2061 استفاده شد. قابلیت ریزمقیاس نمایی با استفاده از شاخص های ضریب تعیین، میانگین مربعات خطا (MSE) و مجذور مربعات خطا (RMSE) ارزیابی شد. ارزیابی شبیه سازی دمای کمینه و بیشینه توسط مدل های LARS-WG6، در کلاس ارزیابی بسیار مناسب تا مناسب و شبیه سازی بارش در کلاس ارزیابی مناسب تا متوسط طبقه بندی شدند. نتایج بررسی های تغییرات کمیت های اقلیمی با مدل های گزارش پنجم در تمام دوره ها حاکی از افزایش دماهای کمینه و بیشینه در تمام این مدل ها در سناریوهای مختلف اقلیمی در دوره های آینده است، و هرچه از دوره پایه فاصله بگیریم، میزان تغییرات دما افزایش می یابد. میزان افزایش در دمای کمینه در اکثر مدل ها نسبت به دمای بیشینه در طی 20 تا 80 سال آینده بیشتر بوده و بیانگر آن است که افزایش در دمای استان هرمزگان بیشتر متاثر از افزایش در دمای کمینه می باشد. اغلب مدل ها افزایش میزان بارندگی در هر سه دوره را نشان می دهند به گونه ای که میانگین تمام مدل ها در هر یک از سه سناریو افزایش بارندگی به ویژه در شرق و شمال استان هرمزگان (مناطق مرتفع) را پیش بینی می کنند. در اکثر ایستگاه های هواشناسی استان هرمزگان بیشترین افزایش بارندگی در مدل CanESM2 با سناریو RCP8.5 و در دوره 2080-2061 پیش بینی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
693 تا 712
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!