مقایسه دو روش طبیعی و طبیعی تعدیل یافته در آماده سازی آندومتر جهت انتقال جنین فریز شده: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تاکنون مطالعات متعددی مزایا و معایب روش های مناسب آماده سازی آندومتر را انتقال جنین فریز ارزیابی کرده اند، اما هنوز استراتژی بهینه از نظر نتایج باروری مورد بحث است.

هدف

این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش طبیعی و طبیعی تعدیل یافته بر نتایج باروری در آماده سازی آندومتر جهت انتقال جنین فریز (FET) انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی طراحی و در بیمارستان جامع بانوان آرش در فاصله زمانی مرداد 1395 تا مرداد 1397 انجام شد. 140 شرکت کننده واجد شرایط در این مطالعه وارد و با استفاده از روش تصادفی سازی بلوکی به دو گروه سیکل FET طبیعی (tNFET) (تعداد 70 نفر) و FET طبیعی تعدیل یافته (mNFET) (تعداد 70 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه از نظر ضخامت آندومتر و اندازه فولیکول تحت نظر قرار گرفتند. افزایش هورمون لوتیینیزه کننده با استفاده از کیت های ادراری بررسی شد. گروه mNFET 5000 واحد بین المللی گنادوتروپین جفتی انسانی برای تحریک بلوغ نهایی فولیکول دریافت کردند. حمایت فاز لوتیال توسط پروژسترون واژینال (سیکلوژست 400 میلی گرم دو بار در روز) در گروه tNFET از روز انتقال تا هفته 10 بارداری انجام شد. میزان حاملگی و سقط شیمیایی و بالینی به عنوان پیامدهای اولیه در نظر گرفته شدند.

نتایج

تفاوتی از نظر متغیرهای پایه بین دو گروه وجود نداشت. هیچ تفاوتی از نظر حاملگی شیمیایی، حاملگی بالینی و میزان سقط بین دو گروه وجود نداشت، در حالی که میزان لانه گزینی در گروه تعدیل یافته به طور معنی داری بیشتر بود (2/29% در مقابل 6/17%, 036/0 = p).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که هر دو چرخه طبیعی از نظر نتایج حاملگی مشابه هستند، در حالی که سیکل تعدیل یافته ممکن است با میزان لانه گزینی بیشتر همراه باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
923 تا 930
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!