تبیین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاری با اتکا بر دیدگاه های روان شناسی شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تصمیمات سرمایه گذای، بر تخصیص منابع در بازار سرمایه تاثیرگذار است و در نتیجه، کسب شناخت از ساز و کار و عوامل اثرگذار بر قضاوت و تصمیم گیری ، اهمیت دارد. پژوهش حاضر، در گام نخست، تصویری یکپارچه از نظریه‎ها و دیدگاه‎ های مرتبط با کاربرد روان‎شناسی شناختی در حوزه قصاوت و تصمیم‎گیری فراهم می‎آورد. در گام دوم پژوهش، با استفاده از روش تحلیل تم، عوامل روان‎شناختی موثر بر کیفیت قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاری، در 40 مطالعه انجام شده طی سال‎های 2006 الی 2022، بررسی شده‎است. نتایج این پژوهش نشان می‎دهد که تم‎های اصلی مرتبط با کیفیت قضاوت و تصمیم‎گیری سرمایه‎گذاری با اتکا بر نظریه ‎های روان‎شناختی عبارتند از: 1) استفاده از اطلاعات کیفی (روایی) علاوه بر اطلاعات کمی جهت انتقال اطلاعات، 2) سیر تاریخی تیوری های مرتبط با قضاوت و تصمیم گیری، 3) عوامل موثر در ایجاد تفاوت در کیفیت قضاوت و تصمیم گیری، 4) تاثیر احساسات و عواطف ضمنی و یکپارچه بر قضاوت و تصمیم گیری و 5) پیامدها (فواید توجه به عوامل اثرگذار بر کیفیت قضاوت و تصمیم گیری). همچنین، نتایج پژوهش حاضر بیان‎گر این است که کیفیت قضاوت و تصمیمات سرمایه گذاری از تعامل عوامل مرتبط با شخص، نوع فعالیت و محیط تاثیر می‎گیرد. توجه به این عوامل جهت تبیین رفتار و قضاوت سرمایه‎گذاری، می تواند مفید واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 429
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2512406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!