تاثیر ماساژ استروک سطحی پشت بر شاخص های فیزیولوژیک زنان باردار دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

  باتوجه به اینکه دیابت بارداری می تواند باعث مشکلات مادری و جنینی شود، لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ماساژ استروک سطحی پشت بر شاخص های فیزیولوژیک زنان باردار دیابتی بستری در بیمارستان بعثت سنندج انجام  شد.

مواد و روش ها: 

این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود. جامعه موردمطالعه را کلیه زنان باردار دارای دیابت حاملگی، بستری در بخش بارداری های پرخطر بیمارستان بعثت سنندج تشکیل دادند. حجم نمونه در کل 92 نفر برآورد شد و نمونه ها به صورت مبتنی بر هدف انتخاب و سپس با استفاده از تخصیص تصادفی در دو گروه 46 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و بالینی، فرم ثبت شاخص های فیزیولوژیک بود. برای گروه مداخله علاوه بر مداخلات روتین، ماساژ استروک سطحی پشت به مدت 4 روز و هر روز 10 دقیقه در ساعت 6-4 عصر انجام شد. اما گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های کای اسکویر، تی مستقل، آنالیزواریانس انجام شد.p<0/05 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 دو گروه قبل از مداخله از لحاظ مشخصات دموگرافیک، بالینی و شاخصهای فیزیولوزیک همگن بودند (p< 0/05). بعد از مداخله شاخص های فیزیولوژیک از جمله نبض (p< 0/001)، فشارخون سیستولیک (p< 0/001)، فشارخون دیاستولیک (p< 0/024)و همچنین تنفس (p< 0/001) درگروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری داشتند. اما بعد از مداخله بین دو گروه از نظر درجه حرارت بدن اختلاف معناداری دیده نشد (p< 0/001).

نتیجه گیری:

 در زنان مبتلا به دیابت باردرای بطور موثری می توان از ماساژ استروک سطحی پشت جهت بهبود شاخص های فیزیولوژیک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 63
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2512912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!