المراه والانتقال من التقلید إلی الحداثه فی روایه «الدوامه»
لزوم بررسی بازنمایی زنان در ادبیات معاصر یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در جریان شناسی فضای فعلی حوزه ادبیات داستانی است. در دهه اخیر، به دلیل تحول در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و بالا رفتن سطح آگاهی زنان، نویسندگان زن با دیدگاه انتقادی به بیان جایگاه و نقش اجتماعی زنان پرداختند و خواستار تغییر بنیادین در نگرش مردم و بازنگری در تفاسیر مردسالارنه از متون ادبی شده اند. این جستار می کوشد با روش توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی رمان «الدوامه»، قمر کیلانی نویسنده معاصر سوری، به بررسی و مقایسه هویت زنان سنتی و مدرن در این اثر بپردازد. از این بررسی چنین استنباط می شود، در رمان الدوامه بعد زنان مدرن در مقابل زنان سنتی، پررنگ تر به تصویر کشیده شده و کیلانی در انتخاب اسامی زنان رمانش به تناسب با این دو بعد هویتی توجه داشته است. همچنین زنان سنتی این رمان محدود به وظایف و نقش های مادری و همسری بوده و محکوم به پایبندی و سازش در برابر نظام مردسالار و تابعیت از سنن مرسوم، هستند و در مقابل زن مدرن رمان، زنی آگاه، تحصیل کرده و امروزی است که هویت وی با اموری چون اشتغال، استقلال، آزاداندیشی، گسستن قوانین سنتی ازدواج و الگوسازی... پیوند می خورد.
سنت ، مدرنیته ، قمر کیلانی ، الدوامه ، زن سنتی و مدرن
-
توظیف اسطوره «زال الشاهنامه» فی روایه «فقهاءالظلام» ل "سلیم برکات" فی ضوء نظریه "تودوروف" العجائبیه
طیبه امیریان*،
مجله اللغه العربیه و آدابها، شتاء 2024 -
دیگری ایرانی در رمان المایسترو سعد القرش برمبنای نظریه خود و دیگری میخائیل باختین
انتها فیروزی، جهانگیر امیری*، ،
نشریه مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، پاییز و زمستان 1403 -
خوانشی نو از زنان در جامعه ایران و لبنان بر اساس نظریه گیدنز (بررسی سنت و مدرنیته در دو رمان انا احیا و عادت می کنیم)
شیرین سروش، جهانگیر امیری*، ،
کاوش نامه ادبیات تطبیقی، پاییز 1403 -
بازخوانی انتقادی دیدگاه های نقد فرهنگی عبدالله غذامی پیرامون شعر عربی و بلاغت شیفتگی منتقدان
*، علی پروانه
پژوهشنامه نقد ادب عربی، پاییز و زمستان 1402