ارزیابی عملکرد بکارگیری محدودساز بین خطی در پستهای فشار قوی به منظور کاهش جریان اتصال کوتاه، افت ولتاژ و بهبود پایداری مولدهای مقیاس کوچک - مطالعه موردی: پست منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه با نوجه به گسنرش و توسعه شبکه انتقال انرژی و بکارگیری مولدهای مقیاس کوچک و افزایش ظرفیت مراکز تولید، سطح اتصال کوتاه شبکه افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. افزایش سطح اتصال کوتاه مشکلات متعددی را برای تجهیزات شبکه ایجاد می نماید. لذا می بایست به طریقی بتوان شدت آن را کاهش تا آثار آن تضعیف شود که یکی از این روش ها بکارگیری محدودساز جریان خطا می باشد. در این مقاله به جهت انجام مطالعه موردی، اثرات بکارگیری محدود کننده جریان خطای بین خطی، برای کاهش جریان اتصال کوتاه و بهبود پایداری مولدهای مقیاس کوچک متصله در یک پست نمونه مورد بررسی قرار می گیرد. پست 20/63/230 کیلوولت منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد شامل چندین فیدر خروجی برای اتصال بارها و چهار مولد مقیاس کوچک به شین مشترک 20 کیلوولت می باشد. در این پست اتصال مولدهای مقیاس کوچک برای تامین توان مورد نیاز مصرف کنندگان، باعث افزایش جریان اتصال کوتاه به مقداری بیشتر از ظرفیت نامی تجهیزات منصوبه شده و بروز اتصال کوتاه در یکی از فیدرها، منجر به کمبود ولتاژ در باس مشترک و ناپایداری مولدها گردیده است. این امر باعث خروج مولدهای مقیاس کوچک و بارهای حساس متصل به فیدرهای موازی و کاهش قابلیت اطمینان شده است.   در این مقاله به جهت کاهش جریان اتصال و جلوگیری از خروج مولدهای مقیاس کوچک و بارهای حساس در این پست، محدودساز بین خطی پیشنهاد گردیده است. این محدود کننده از چندین مدار یکسوساز و یک مقاومت محدود ساز مشترک تشکیل شده است که در صورت بروز اتصال کوتاه در هر یک از فیدرها، با قرار دادن مقاومت محدود ساز مشترک در مسیر جریان خطا، دامنه جریان و متعاقبا دامنه افت ولتاژ نیز محدود می گردد. برای اثبات کارآیی ساختار پیشنهادی در رفع مشکلات شبکه مورد مطالعه، اجزاء پست در نرم افزار PSCAD/EMTDC مورد شبیه سازی و بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد که محدود کننده پیشنهادی به طور موثری باعث کاهش جریان خطا و کاهش افت ولتاژ و همچنین بهبود پایداری مولد های مقیاس کوچک می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2514123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!