تعیین ارتباط بین وقوع زایمان زود رس و مصرف میوه و سبزی قبل و حین بارداری

چکیده:
مقدمه
به نظر می رسد یکی از علل زایمان زودرس، استرس اکسیداتیو باشد. آنتی اکسیدان ها که به وفور در میوه و سبزی یافت می شوند، از عواملی هستند که مانع از بروز استرس اکسیداتیو می شوند. این مطالعه با هدف پاسخ به این سوال که آیا بین زایمان زودرس و میزان مصرف میوه و سبزی قبل وحین بارداری ارتباطی وجود دارد، انجام شد.
روش کار
در این مطالعه مورد- شاهدی از بین خانم هایی که در بیمارستان های شهر اراک زایمان کرده بودند، به صورت تصادفی 43 خانم با زایمان زودرس در گروه مورد و در 86 نفر با زایمان ترم در گروه شاهد قرار گرفتند (حجم نمونه با 5 درصد=α و 20درصد=β و فرمول مقایسه میانگین ها محاسبه گردید). همسان سازی گروهی از نظر وضعیت اقتصادی- اجتماعی، سن مادر، تعداد حاملگی و میزان مصرف مکمل های ویتامینی انجام شد. سپس با پرسش نامه ای (استخراج شده از پرسش نامه عادات و تاریخچه تندرستی) مشتمل بر اطلاعات فردی و میزان مصرف میوه و سبزی (سهم در هفته) اطلاعات جمع آوری گردید و با نرم افزار SPSS و آزمونهای کی- اس، لون، من - ویتنی، تست تی، مربع کای و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل آماری انجام شد. در تمام مراحل تحقیق، مفاد بیانیه هلسینکی رعایت گردید.
نتایج
براساس یافته های حاصل از پژوهش میانگین مصرف میوه و سبزی قبل از بارداری در گروه شاهد 48/2±64/20 و در گروه مورد 52/1±23/32 محاسبه گردید که بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P<0.00001). این میانگین طی سه ماهه دوم در گروه شاهد 75/4±84/21 و در گروه مورد 58/5±84/34 محاسبه شد که در این مورد نیز اختلاف معنی دار آماری وجود داشت(P<0.00001). دقت، حساسیت و ویژگی مدل رگرسیونی که جهت پیش بینی احتمال زایمان زودرس بر اساس میزان مصرف میوه و سبزی طراحی شده بود، به ترتیب برابر 90 درصد، 87 درصد و 9/91 درصد می باشد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، به نظر می رسد مصرف مناسب میوه وسبزی با کاهش بروز زایمان زودرس ارتباط دارد. پس پیشنهاد می گردد که گروه های در معرض خطر مشخص شوند و به آن ها در رابطه با مصرف بیشتر میوه و سبزی های تازه آموزش داده شود. هم چنین بر اساس مدل پیشنهادی، با دانستن میزان مصرف میوه و سبزی می توان زایمان زودرس را با دقت نسبتا بالایی پیش بینی کرد و با مشاوره مناسب به میزان زیادی از آن پیشگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p251506 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!