تاثیر و ماندگاری برنامه تمرینی اتاگو بر تعادل، استقامت قلبی-عروقی و قدرت اندام تحتانی زنان سالمند دارای سابقه سقوط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال در حفظ تعادل از جمله پیامدهای افزایش سن است که سبب اختلال و ناتوانی در فعالیت های عملکردی این افراد و نیز باعث زمین خوردن سالمندان می شود. که همه این موارد اهمیت پیشگیری از خطر سقوط سالمندان را افزایش می دهد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر و ماندگاری برنامه تمرینی اتاگو بر تعادل، استقامت قلبی-عروقی و قدرت اندام تحتانی زنان سالمند دارای سابقه سقوط بود.

روش کار

این مطالعه یک تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و مرحله ماندگاری است، که در آن 30 زن سالمند 60 تا 70 سال به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تجربی 15 نفره تمرینات اوتاگو و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی تمرینات اوتاگو (8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) را اجرا نمودند. قبل و پس از 8 هفته تمرینات و یک ماه پس از اتمام تمرینات، به منظور اندازه گیری تعادل، استقامت قلبی - عروقی و قدرت اندام تحتانی آزمودنی ها به ترتیب از  آزمون Y، آزمون 6دقیقه راه رفتن و آزمون 30 ثانیه بلند شدن از روی صندلی اندازه گیری بعمل آمد. در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معناداری 95 درصد (05/0>P) استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که در گروه تجربی تفاوت معناداری در امتیازات کسب شده بین گروه پیش آزمون و پس آزمون در تعادل، استقامت قلبی - عروقی و قدرت اندام تحتانی وجود دارد، (05/0≥p). این در حالی است که در گروه کنترل برای هر سه متغیر تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0≥p).

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد گروه تمرینی اوتاگو موجب بهبود معنادار در تعادل، استقامت قلبی - عروقی و قدرت اندام تحتانی سالمندان می شود. لذا جهت کاهش خطر سقوط و بهبود کنترل پاسچر سالمندان می توان از تمرینات اوتاگو استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!