جداسازی اشریشیا کلی از کیسه زرده جوجه های یک روزه با آنتی بیوگرام آنها در مشهد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت کیسه زرده (YSI) و کلی باسیلوز شایع ترین بیماری های عفونی هستند که منجر به مرگ و میر زودرس جوجه ها (ECM) در جوجه های جوان می شوند. در این تحقیق با مراجعه به آزمایشگاه دامپزشکی مشهد، 100 قطعه جوجه از مرغداری های مختلف ارسالی به آزمایشگاه دامپزشکی بررسی و نمونه برداری انجام شد. تمام نمونه های بدون سابقه مصرف آنتی بیوتیک به تدریج به آزمایشگاه منتقل شدند تا از کیسه زرده آن ها کشت داده شوند.

مواد و روش ها: 

برای این منظور از محیط کشت مک کانکی و ایوزین متیلن بلو برای رشد میکروب ها استفاده شد. وضعیت مورفولوژیکی میکروب با تهیه لام و رنگ آمیزی گرم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با استفاده از محیط کشت بیوشیمیایی، از اندول و شاخص متیل رد برای شناسایی باکتری اشریشیا کلی استفاده شد. سپس آنتی بیوگرام سویه های جدا شده برای تعیین حساسیت و مقاومت میکروب ها انجام شد. بدین منظور از روش دیسک دیفیوژن به روش کربی بایر و مقایسه آن با دیسک های دارویی استاندارد استفاده شد. در نهایت بر اساس نتایج، میزان آلودگی میکروبی و حساسیت دارویی آنها مشخص شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که 40% نمونه ها حاوی اشریشیا کلی بودند و بیشترین حساسیت میکروبی به داروهای سفتیوفور و جنتامایسین مشاهده شد، به طوری که حساسیت آنها به ترتیب 57/5 و 60 درصد بود. سه داروی کلستین، فسفومایسین و لینکومایسین 30 درصد حساس بودند. دارو های اکسی تتراسایکلین، سولترم، اریترومایسین، فلوروفنیکول، تیامولین و تایلوزین بیش از 90 درصد مقاومت دارویی نشان دادند. همچنین سایر آنتی بیوتیک ها دارای درجات مختلف مقاومت دارویی بودند و علاوه بر آن مقاومت چند دارویی به وفور مشاهده شد.

نتیجه گیری

از آنجا که مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها موجب بروز مقاومت دارویی بالایی در ماکیان شده است لذا بایستی با رعایت شرایط بهداشتی و ضدعفونی مناسب بروز آلودگی های میکروبی را به حداقل رساند. همچنین تجویز داروها صرفا بایستی توسط دامپزشک و بر اساس آنتی بیوگرام صورت گیرد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
579 تا 585
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!