مقایسه ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دوره دوم ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر، میزان حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دوره ی دوم ابتدایی را مقایسه می کند. بدین منظور، تعداد 140 نفر دانش آموز دوره ی دوم ابتدایی پایه های چهارم، پنجم و ششم منطقه ی بیضا در استان فارس  که عضو تیم های ورزشی مدرسه بودند، انتخاب و سپس تعداد 140 نفر با توجه به متغیرهای پایه ی تحصیل و جنسیت، به شیوه ی همتا سازی از بین دانش آموزانی که عضو هیچ گروه ورزشی نبودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی حمایت اجتماعی ادراک شده ی زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامه ی بهزیستی تحصیلی تومینین- سوینی و همکاران (2012) بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل رگرسیون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده، نشان داد نمره ی کل حمایت اجتماعی ادراک شده و نیز حمایت اجتماعی ادراک شده ی بعد دوستان در دانش آموزان ورزشکار به طور معناداری، بالاتر از دانش آموزان غیر ورزشکار بود. تفاوت معناداری بین بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار دیده نشد. هم چنین در گروه ورزشکار، حمایت دوستان و خانواده، بعد ارزش مدرسه و فرسودگی نسبت به مدرسه را به طور منفی و معنادار، پیش بینی کرد. رضایت مندی از تحصیل و درآمیزی با کار مدرسه نیز توسط بعد حمایت خانواده به صورت مثبت و معنادار پیش بینی شد. در گروه غیر ورزشکار، تنها حمایت افراد مهم، بعد ارزش مدرسه را پیش بینی کرد. بین ابعاد حمایت اجتماعی و بهزیستی تحصیلی در کل نمونه رابطه ی معنا داری وجود داشت. در نهایت یافته های این پژوهش نشان داد با حمایت خانواده و دوستان از دانش آموزان ورزشکاری بهزیستی تحصیلی آنها افزایش می یابد که با توجه به نقش انکارناپذیر حمایت اجتماعی لازم است با اجرای برنامه های آموزشی مناسب در جهت افزایش حمایت خانواده ها و افرادی که با دانش آموزان در ارتباط هستند، به بهزیستی آنان کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 111
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2515899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!