بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران در دوره بلوغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دوره بلوغ برای نوجوانان و والدین حایز اهمیت است و علاوه بر تغییرات جسمانی با تغییرات روان شناختی و اجتماعی نیز همراه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مداخله گروهی مبتنی بر آموزش مهارتهای اجتماعی و مدیریت رفتار بر کاهش مشکلات اجتماعی و رفتاری پسران نوجوان در دوره بلوغ انجام شده است. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پسران 16-12 سال را شامل می شد که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس عادی دولتی در شهر یزد مشغول به تحصیل بودند. به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 30 پسر نوجوان انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، مادران آزمودنیها به سوالات پرسشنامه های سیستم ارزیابی رفتار کودکان رینولدز و کمفاس (2015) و سیستم بهبود مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (2008) پاسخ دادند. برنامه آموزشی پژوهش حاضر بر اساس تحقیقات اولیه تنظیم شد. جلسات برای مادران و نوجوانان در گروه آزمایش در 30 جلسه برگزار شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که برنامه آموزشی بر پرخاشگری (0/008>p)، گوشه گیری (0/016>p)، افسردگی (0/016>p)، مشکلات رفتاری (0/013>p)، ارتباط (0/001>p)، همکاری (0/001>p)، درون گرایی، برون گرایی (0/001>p)، مسیولیت پذیری، خودکنترلی و مهارتهای اجتماعی (0/001>p) تاثیر معنادار داشته است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که باتوجه به تغییرات جسمانی و روانی دوره بلوغ، آموزش دادن مادران و نوجوانان می تواند نقشی مهم در حل مشکلات رفتاری و اجتماعی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!