مطالعه miRNA های درگیر در تنش های شوری و خشکی و هستی شناسی ژن های هدف در گونه های Brassica

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رشد و عملکرد گیاه به طور چشمگیری تحت تاثیر تنش های غیر زیستی  مانند خشکی و شوری قرار می گیرد. گیاهان برای انطباق و تحمل تنش شوری و خشکی که ممکن است بقای آن ها را در طول چرخه زندگی آن ها تهدید کند، راهکارهایی را بکار می برند که یکی از آن ها تنظیمات پس از رونویسی باواسطه miRNAاست.

مواد و روش ها:

 بدین منظور در تحقیق حاضر، برای بررسی این پدیده در گیاه کلزا ابتدا با بررسی منابع miRNAهایی که در طی تنش های شوری و خشکی بیان معنی داری از خود نشان داده بودند انتخاب شدند. به منظور بررسی و مقایسه روابط تکاملی و حفاظت شدگی MicroRNA موثر در تنش خشکی و شوری در سه گونه Brassica napus، Brassica rapa و Brassica oleracea درخت فیلوژنتیکی برای آن ها رسم شد. به کمک نرم افزار آنلاین psRNATarget شناسایی ژن های هدف برای miRNAهای انتخاب شده صورت گرفت. دسته بندی و بررسی هستی شناسی ژن های هدف انجام شد. به منظور انجام تفسیر و تحلیل جامعی از روابط بین ژن های هدف، شبکه میانکش پروتیین ها ترسیم شد. در پژوهش حاضر 225 ژن هدف برای miRNA ها شناسایی شد.

نتایج

پس از بررسی شبکه میانکش پروتیین ها مشخص شد که بیشترین تعاملات بین زیر واحدهای ریبوزومی، پروتیازومی و سیستم یوبیکوییتین-پروتیازوم وجود داشت. این نتیجه گویای این است که، تنش خشکی و شوری منجر به فعال شدن سیستم ها و مسیرهای مختلف بیولوژیکی و تغییر در بیان ژن ها همراه با فعال شدن ماشین پروتیین سازی و تغییر در محتوای پروتیینی می شود و گیاه از طریق فعال کردن تنظیم ژن پس از رونویسی و تغییرات پس از ترجمه، فراوانی، فعالیت ها، تقسیم بندی درون سلولی و انتقال پروتیین های تنظیم کننده درگیر در فرآیندهای مختلف رشد و همچنین پاسخ دهی به تنش را تنظیم می کند.

نتیجه گیری:

 نتایج این بررسی دید وسیع تری در ارتباط با تنش ها و اثر آن بر مسیرهای درگیر در فرآیندهای سلولی خواهد شد و ابعاد گسترده پاسخ به تنش ها را آشکار خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!