حکمت خاک در عرفان هنری خیام نیشابوری
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در عرفان هنری حکیم خیام نیشابوری-که تجربه های هنرمندانه او در فروغ آموزه های عرفانی است- گاه با واژگانی روبرو می شویم که وی به دفعات دراشعار خود تکرار کرده است؛ تکراری که شاید گونه ای تذکارباشد. از جمله این واژگان خاک، گل، کوزه، کوزه گری ومواردی از این دست است که تبیین آن می تواند به وسعت فهم ما از بن مایه های ارزشی هنر ایرانی اسلامی منجر شود. خیام؛ پیش و بیش از همه اهل حکمت است و شاعری او در ذیل اتصاف او به حکمت معنی می یابد. لذا به نظر می رسد که او شعر را - بیانی مخیل و تبیینی می داند- ومرکبی برای مقصدی خاص برمی شمارد. اما آنچه او انجام می دهد محصول اراده ای هنرمندانه در قالب رباعی-به عنوان ظرفیتی برای بیان موجز، مستحکم و کامل است. او از ظرفیت های نمادین خاک و کوزه برای نهادینه سازی مقصد حکمی خود نهایت استفاده را می کند. این مقاله بانگاهی پساساختارگرایانه ، به روش مطالعات توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین عرفانی نمادهایی چون خاک و کوزه دراشعار وی به رشته تحریر درآمده و نگارنده کوشیده تا با رویکردی کیفی به گردآوری شواهد مکتوب آن بپردازد و بکوشد تا از منظر اندیشه ورزی حکمی به تبیین عنصر خاک در رباعیات خیام نیشابوری بپردازد.
کلیدواژگان:
خاک ، عرفان هنری ، خیام ، جهان
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2519498
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
شیوه مشارکت عناصر معماری در انتقال معنی "صدق" در نگاره "گریز یوسف از زلیخا" اثر کمال الدین بهزاد
*
فصلنامه نگره، پاییز 1401 -
تبیین نقش محتوای فتوت نامه ها درتعالی ساحت اخلاقی هنر ایران
*، هادی فرهنگدوست
نشریه پژوهش های میان رشته ای زبان و ادبیات فارسی، بهار و تابستان 1401