اثرات حفاظتی و تقویتی ویتامین E و سلنیوم در برابر صدمات بافتی و اکسیداتیو ناشی از سیپرمترین در بیضه موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سیپرمترین حشره کشی است که در برنامه های کنترل آفات به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعات قبلی به اثرات مضر آن بر روی سیستم تناسلی نر اشاره شده است. بنابراین در تحقیق حاضر به منظور حفاظت از بیضه در برابر صدمات این سم، از ویتامین E و سلنیوم استفاده شد.

روش بررسی

42 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به 6 گروه تقسیم شدند: گروه اول، به عنوان شاهد؛ گروه دوم، دریافت کننده سیپرمترین به شکل گاواژ، به میزان mg/kg30 به مدت 42 روز؛ گروه سوم، دریافت کننده سیپرمترین به همراه ویتامینE به میزان mg/kg 100 به صورت گاواژ؛ گروه چهارم، دریافت کننده سیپرمترین به همراه سلنیوم به میزان mg/kg5/0، گروه پنجم، دریافت کننده سیپرمترین، ویتامینE و سلنیوم به روش های فوق و گروه ششم، دریافت کننده سلنیوم و ویتامینE در نظر گرفته شدند. در پایان دوره ابتدا حیوانات وزن گیری و سپس بیهوش شدند و جهت اندازه گیری هورمون ها و عوامل استرس اکسیداتیو خون گیری شدند. همچنین مقاطع بافتی به ضخامت 5 میکرون تهیه و با روش های H&E و مالوری تری کروم رنگ شدند. نتایج با نرم افزار SPSS تحلیل شدند و 05/0P< به عنوان اختلاف معنی دار در نظر گرفته شد. 

یافته ها:

 در گروه سیپرمترین؛ وزن بدن، اپی دیدیم، تراکم سلول های بیضه، مقادیر تستوسترون، LH و FSH و آنزیم های آنتی اکسیدانی کاهش یافت، اما میزانMDA بالا رفت. تجویز ویتامین E و سلنیوم به تنهایی نتوانست کاملا موجب حفاظت ساختار بیضه و بهبود تغییرات شود اما خوراندن همزمان این دو ترکیب، صدمات مذکور را به طور کامل برطرف کرد.

نتیجه گیری

ترکیب ویتامین E و سلنیوم در برابر صدمات بافتی و اکسیداتیو ناشی از سیپرمترین در بیضه موش صحرایی اثر حفاظتی و تقویتی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 367
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!