مدل ترکیبی انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش در شرایط عدم قطعیت تصادفی و حل با رویکرد بهینه سازی فازی استوار (مطالعه موردی: شرکت پشتیبانی اقلام عمومی ایثار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف تحقیق ارایه یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیرخطی دوهدفه شامل کمینه کردن هزینه های خرید و زمان تاخیر در تحویل و بیشینه کردن میزان تاب آوری برای بهینه سازی زنجیره تامین اقلام عمومی به طوری که تمام پارامترهای توابع هدف و محدودیت ها غیرقطعی می باشد، است. برای حل مدل، ابتدا اوزان مناسب معیارهای مرتبط برای تولیدکنندگان از طریق روش تصمیم گیری چندمعیاره به دست آمده که این اوزان ورودی مدل ریاضی پیشنهادی می باشند. ازآنجاکه این مسیله جزو مسایل بهینه سازی ترکیبی در خانواده مسایل NP-hard محسوب    می شود، برای حل مدل از الگوریتم های تکاملی چندهدفه NSGA-II  و MOPSO استفاده شد. برای مقایسه نتایج حاصل از الگوریتم ها با کمک شاخص های مقایسه ای استفاده گردید. در این تحقیق برای تبدیل مدل فازی به مدل قطعی از برنامه ریزی محدودیت شانس امکانی استفاده شده که این روش دو مدل تخمین  LAMو UAM را به طور مناسبی بر روی تغییرات بدبینانه-خوشبینانه ناشی از تفاوت نگرش تصمیم گیرندگان فیت می کند. یافته های حاصل از مقایسه این الگوریتم ها بیانگر این امر است که در حالت های خوش بینانه، الگوریتم ژنتیک عملکرد بهتری داشته و در حالت های بدبینانه، الگوریتم MOPSO عملکرد بهتری ارایه می دهد. به طور نمونه در زمان حل و معیار فاصله از نقطه ایدیال در تمام مسایل عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم دیگر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2519998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!