بررسی مقایسه ای بیان ژن های RNF38 و P53 در نمونه های اسپرم به دست آمده از مردان مبتلا به نورمواسپرمیک و آستنوسپرمیک: یک مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری به عنوان یک مشکل شایع در نظر گرفته می شود که در حدود 12-10% از زوج ها در سنین باروری ظاهر می شود. ژن RNF38 یک پروتیین لیگاز یوبیکوییتین است که می تواند P53 را تنظیم کرده و بر تحرک سلولی تاثیر بگذارد.

هدف

با توجه به بیان ژن RNF38 در سلول های نرموسپرم و آستنواسپرم و تاثیر بیان ژن RNF38 بر آپوپتوز با القای P53، هدف از این مطالعه بررسی بیان احتمالی این ژن و تاثیر آن بر آپوپتوز در سلول های اسپرم می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر بر روی 21 بیمار و 63 فرد سالم انجام شد. ابتدا از روش Real-time PCR برای اندازه گیری سطح بیان ژن های P53 و RNF38 استخراج شده از نمونه اسپرم استفاده شد و ژن GAPDH به عنوان ژن مرجع انتخاب شد.

نتایج

میزان بیان ژن های P53 و RNF38 در نمونه های آستنواسپرمیک و نرمواسپرمیک به ترتیب افزایش و کاهش یافت. علاوه بر این، بین افزایش بیان ژن P53 (001/0 > p) و همچنین کاهش یک RNF38 و کاهش تحرک اسپرم (001/0 > p) در سلول های آستنواسپرم نسبت به سلول های نرمواسپرم تفاوت معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، افزایش بیان ژن P53 و کاهش بیان ژن RNF38 با آستنوسپرمی در مردان رابطه معنی داری داشت. بنابراین، انتظار می رود با استفاده از این نتایج، گامی موثر برای تشخیص الگوی بیان آستنواسپرمی اتخاذ شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1019 تا 1028
لینک کوتاه:
magiran.com/p2520691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!