بررسی نمود انعطاف پذیری در مسکن روستایی، مورد مطالعاتی: روستای طزره دامغان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مفهوم انعطاف پذیری از گذشته، در مسکن روستایی ایران وجود داشته است. اما امروزه تغییرات ساختار اجتماعی و اقتصادی، تحولات گسترده ای را در الگوی معماری مسکن روستایی ایجاد کرده و در معماری امروز به مفهوم انعطاف پذیری کم تر توجه شده است. در این میان معماری مسکن روستایی قدیم واجد شاخص ها و معیارهای ارزنده ای در حوزه انعطاف پذیری است. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نمود انعطاف پذیری در مسکن روستایی است. پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است. بدین منظور ابتدا با مطالعه منابع کتابخانه ای در حوزه انعطاف پذیری، نمودهای اصلی انعطاف پذیری (تنوع پذیری، تطبیق پذیری، تغییر پذیری) مشخص گردید و سپس با مطالعه میدانی، این نمودها در شش الگوی شاخص مسکن روستای طزره دامغان بررسی و مقایسه شد. این مقاله نشان می دهد، تمامی الگوهای مسکن روستای طزره انعطاف پذیر بوده و در همه ریزفضاهای این الگوها نمودی از انعطاف پذیری دیده می شود. الگوهایی که تعدد حیاط، طبقات، ایوان و ورودی داشته اند، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده اند. بنا بر این پژوهش، در نظر گرفتن عواملی نظیر حیاط های متعدد در کنار توده بنا یا توده های متعدد در کنار حیاط، ورودی ها و طبقات متعدد (دو طبقه) که امکان تفکیک بنا را برای خانواده های مختلف و یا کاربری های گوناگون فراهم می کند، از موثرترین عوامل طراحی انعطاف پذیر در مسکن روستایی است و لذا مولفه "تغییر پذیری" انعطاف پذیری، مولفه اصلی طراحی انعطاف پذیری در مسکن روستایی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 84
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2522210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!