بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک و استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک: مروری بر پاتوژنز و اهداف دارویی بالقوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک (MAFLD) از شایع ترین بیماری های کبدی است که بهواسطه رسوب چربی در هپاتوسیت ها ایجاد می شود. با پیشرفت استیاتوز به سمت نکروز و التهاب سلول های کبدی، استیاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) رخ می دهد. مقاومت به انسولین و چاقی از عوامل مهم در پاتوژنز کبد چرب محسوب می شوند. آسیب اکسیداتیو کبد و به هم خوردن میکروفلور روده نیز در پیشرفت بیماری دخیل هستند. در حال حاضر داروی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و اغلب اصلاح سبک زندگی توصیه می شود. هدف از مطالعه حاضر، مرور اهداف دارویی بالقوه در درمان کبد چرب می باشد.

مواد و روش ها: 

در مقاله حاضر با مطالعه کارآزمایی های بالینی ثبت شده در پایگاه بین المللی ICTRP سازمان بهداشت جهانی و مقالات چا پ شده در پایگاه های اطلاعاتیPubMed ،Google Scholar ، ISI Web of Science و Scopus، اهداف دارویی مهم در بیماری کبد چرب و استیاتوهپاتیت با تمرکز بر یافته های جدید، بررسی شده است.

نتایج

گیرنده فعال کننده پروکسیزوم (PPAR)، پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1)، گیرنده فارنزویید X، استاتین ها، واسطه های دخیل در فیبروز و التهاب، عوامل کاهنده وزن و پروبیوتیک ها جزء اهداف اصلی مورد مداخله در بیماری کبد چرب بوده اند.

نتیجه گیری:

 داروهای کاهنده وزن نظیر ارلیستات و آنالوگ های GLP-1 به خصوص در افراد چاق مبتلا به کبد چرب اثرات خوبی داشته اند. همچنین بهبود مقاومت به انسولین و هیپرلیپیدمی توسط آگونیست های PPAR، آنالوگ های GLP-1 و استاتین ها پتانسیل درمانی خوبی نشان داده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
605 تا 616
لینک کوتاه:
magiran.com/p2523687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!