ارائه ی الگوی پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کشاورزی سنتی دیگر قادر به تامین پایدار غذای ایمن و مغذی برای سیاره ای که تا سال 2050 جمعیت آن به بیش از 9 میلیارد نفر خواهد رسید، نیست. این موضوع سبب روی آوری پژوهشگران به پژوهش در زمینه کشاورزی مدرن و عوامل موثر و مرتبط با آن شده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی انجام شده است.

مواد و روش ها: 

در پژوهش حاضر، طی دو مرحله شاخص ها و عوامل موثر بر به کارگیری فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی استخراج گردید. در مرحله اول و با استفاده از تحلیل محتوا، تحقیقات صورت گرفته در حوزه فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله بعد، با تکنیک دلفی و نظرسنجی از 15 نفر از خبرگان حوزه فناوری اینترنت اشیاء که به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند، شاخص های موثر بر پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی استخراج شدند.

یافته ها: 

یافته های مرحله ی اول پژوهش نشان داد که، 25 شاخص بر پذیرش اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی موثرند که در مرحله ی دوم با نظرسنجی از خبرگان 38 شاخص به شاخص های مرحله ی اول اضافه گردید. در مجموع یافته های پژوهش حاکی از آن بود که 63 شاخص در قالب 11مقوله و 4 بعد در پذیرش فناوری اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی موثرند. مفاهیم اصلی شامل عوامل محیطی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی و مقوله های فرعی شامل عوامل هزینه ای، مشوق های مالی، عوامل درآمدی، عوامل سازمانی، قوانین و سیاست ها، عوامل زراعتی- بوم شناختی، زیرساخت فناوری، عوامل امنیتی، قابلیت ها و ویژگی های IoT، عوامل انسانی و فرهنگ سازی هستند.

نتیجه گیری:

 با توجه به نتایج پژوهش، برای تسهیل ورود و راه اندازی فناوری اینترنت اشیا در بخش کشاورزی لازم است بسترسازی صورت گیرد. که این بسترسازی و انجام تغییرات و اصلاحات در هر چهار عامل اصلی محیطی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی ضروری به نظر می رسد. پیشنهاد می شود در این راستا دولت، به ایجاد قوانین حامی حریم خصوصی و مالکیت داده و اصلاح قانون بهره وری بخش کشاورزی با تاکید بر استفاده از فناوری اینترنت اشیاء اقدام نماید. علاوه بر این همکاری بین متخصصین آکادمیک کشاورزی و فناوری اطلاعات، توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی و ایجاد رشته دانشگاهی IoT پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!