بررسی چالش ها و موانع توسعه کارآفرینی سبز از دیدگاه خبرگان و ذینفعان (مطالعه موردی: جوامع روستایی سواحل مکران)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کارآفرینی سبز فرآیند ایجاد دگرگونی در تجارت و زیرساخت هاست به گونه ای که بر پایه حفظ محیط زیست و رعایت استانداردها، سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی رونق بهتری می یابد. هدف از مقاله حاضر بررسی موانع و چالش های توسعه کارآفرینی سبز از دیدگاه کارشناسان و ذینفعان با استفاده از رویکرد ترکیبی می باشد.

مواد و روش ها

تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- تحلیلی می باشد و رویکردی کیفی- کمی دارد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه است. گروه اول شامل اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط با موضوع و گروه دوم ذینفعان می باشد. حجم نمونه برای گروه اول پژوهش با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی یا زنجیره ای 28 نفر انتخاب گردید و برای گروه دوم بر اساس آمار حاصل 1230 بهره بردار در نواحی روستایی منطقه مورد مطالعه انتخاب شدند که در نهایت به صورت روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 276 نفر تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام گردید. در فاز کیفی تحقیق با استفاده از تکنیک دلفی به استخراج موانع و چالش های کارآفرینی سبز پرداخته شد. در فاز کمی تحقیق از روش تحلیل عاملی استفاده گردید تا با شناسایی متغیر های اساسی یا عامل ها تبیین الگوی همبستگی بین متغیر های مشاهده شده به دست آید.

یافته ها

نتایج در بخش کیفی تحقیق بیانگر آن بود که مهمترین چالش های موجود فراروی توسعه کارآفرینی سبز با استفاده از نظرات خبرگان و کارشناسان استخراج گردید. در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در قالب چهار عامل که به ترتیب شامل عوامل اقتصادی، زیرساختی، ترویجی- آموزشی و اجتماعی - فرهنگی بود که این عوامل 65/62 درصد از واریانس کل را تبیین می نمایند.

نتیجه گیری

می توان با برطرف شدن موانع و چالش های کارآفرینی محیط زیست از جمله موانع اقتصادی، زیر ساختی، ترویجی- آموزشی و اجتماعی- فرهنگی، شاهد برطرف شدن فقر روستایی، بازتوزیع فرصت های اشتغال و توسعه روستایی بود. پیشنهاد می شود به منظور ارتقاء شاخص های کارآفرینی سبز عامل ترویجی- آموزشی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا برایند نهایی بهبود یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2525072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!