الگوی اسلامی ارزش یابی عملکرد کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه کارکنان و نحوه اندیشیدن آن ها مهم ترین سرمایه سازمان بوده و عملکرد افراد نقش کلیدی و راهبردی در تحقق اهداف سازمانی دارد و ارزش یابی عملکرد کارکنان یک ابزار تعیین کننده در این مقوله است. هدف این پژوهش تدوین و معرفی الگوی اسلامی ارزش یابی عملکرد کارکنان است.

روش

این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی با ماهیت اکتشافی و از جهت روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل راه و شهرسازی قزوین بوده که بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی، نمونه ای به تعداد 123 نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پرسش نامه گردآوری شد و بر اساس نظر خبرگان، شاخص ها به روش نظریه داده بنیاد احصاء و دسته بندی شدند که در نهایت به وسیله نرم افزار SPSS و Smart PLS و روش معادله های ساختاری تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها:

یافته های پژوهش، نشان می دهد که بین ابعاد مکتبی و اعتقادی با ابعاد ارزشی ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد، ابعاد ارزشی نیز ارتباط مثبت و معنی داری با ابعاد رفتاری و شخصیتی دارد. از طرفی ارتباط مثبت و معنی دار بین ابعاد رفتاری و شخصیتی با ابعاد کارکنان شایسته و صالح برقرار بوده و ابعاد تعلیم و تربیت انسانی نقش مثبت و معنی داری در ابعاد رفتاری و شخصیتی دارد. ولی بین ابعاد اخلاقی با ابعاد رفتاری و شخصیتی ارتباط معنی داری وجود ندارد.

نتایج

به موجب نتایج حاصل از این پژوهش، مدیران می توانند با توجه به الگوهای فرهنگی، ارزشی و دینی کارکنان و بهره گیری از اصول و شاخص های دین مبین اسلام در قالب الگوی اسلامی ارزش یابی عملکرد کارکنان، زمینه بهبود عملکرد کارکنان و به تبع آن سازمان را فراهم کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2526817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!