مطالعه تطبیقی نحوه ی مشارکت مردان در برنامه مراقبت مادر و کودک کشورهای توسعه یافته منتخب و ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

ارتقاء کیفیت مراقبت مادر و کودک همچنان در اولویت اول کشورهای جهان قرار دارد.کنفرانس بین المللی جمعیت توسعه و کنفرانس بین المللی زنان توجه جهانی را به اهمیت نقش مردان در بهداشت مادر و کودک عنوان کرده اند. آن ها معتقدند که مردان باید نیمی از معادله بهداشت مادر و کودک به حساب آیند و تاثیر قابل توجهی بر سلامت زنان و کودکان دارند. هدف از پژوهش حاضر مطالعه نحوه مشارکت مردان در برنامه مراقبت مادر و کودک در کشورهای توسعه یافته منتخب و ایران می باشد.

روش کار

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش توصیفی تطبیقی، مقطعی در سال 1399 انجام شده است. کشورهای منتخب شامل ده کشور توسعه یافته در زمینه سلامت مادر و کودک از قاره های آسیا، اروپا و استرالیا و ابزار گردآوری داده ها شامل فیش کارت و جدول تطبیقی بوده است. مولفه های پژوهش پس از بررسی اولیه و استناد به پژوهش های قبلی شامل مرخصی پدران، حضور همسر در کلاس های آموزشی قبل از زایمان و در هنگام زایمان بوده است.

یافته ها

مشارکت مردان در برنامه سلامت کشورهای توسعه یافته به صورت های مختلف پیش بینی شده و با پرداخت حقوق اجرایی می شود. مدت این مرخصی ها در کشورها متفاوت بوده و گاه تا دوازده سالگی کودک ادامه دارد. تمهیدات ساختاری خاصی برای حضور همسر در اتاق زایمان و کلاس های قبل از زایمان در همه مراکز دولتی و خصوصی پیش بینی شده است.

نتیجه گیری

هر سه مولفه مورد بررسی در کشورهای توسعه یافته منتخب به صورت کاملا روشن پیش بینی و اجرایی شده است. از آنجا که اهمیت مشارکت مردان در مطالعات به اثبات رسیده و توسط سازمان بهداشت جهانی به آن توصیه شده است، فراهم سازی زیرساخت های اجرایی آن در ایران توسط دولت می تواند نقش قابل توجهی در ارتقای سلامت مادر و کودک داشته باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 69
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2527761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!