الگوی اقتصادی ناجا و اقدامات اجرایی برای پیاده سازی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از جنبه های مهم اداره یک سازمان که تاثیر فراوانی بر عملکرد سازمان دارد، وجه اقتصادی آن است. هر سازمانی باید برنامه و نحوه مدیریت اقتصادی خود را ترسیم و براساس الگوی خاص خود به پیشبرد اهداف سازمان بپردازد و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هم مانند هر سازمان دیگری برای مدیریت اقتصادی خود نیز به الگو دارد که این مقاله به ارایه الگوی اقتصادی پیشنهادی برای ناجا پرداخته است.

روش

این تحقیق با رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک انجام شد، جامعه پژوهش خبرگان کلیدی برون سازمانی مرتبط با موضوع اقتصاد مانند اساتید دانشگاه ها و شاغلین مرتبط با موضوع در ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه و خبرگان درون سازمانی مطلع از مباحث اقتصادی در ناجا از جمله مطلعین شاغل در طرح و برنامه و بودجه ناجا، بنیاد تعاون، آماد و مهندسی، نیروی انسانی بودند که بصورت هدفمند مبتنی بر معیار و در حد اشباع نظری (25 نفر) انتخاب و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته الگوی مورد نظر استخراج شد. روایی پژوهش با معیار باورپذیری و پایایی آن با معیار اطمینان پذیری بررسی و تایید شد.

نتایج

از کدگذاری نظرات 8 بعد مصرف، تولید، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی، مدیریت صحیح، عدالت، کنترل و نظارت، جلب مشارکت مردم،16 مولفه و 113 شاخص استخراج شد،

یافته ها

علاوه بر ارایه الگو، راهکارهایی برای اقتصاد ناجا در دو جنبه کاهش هزینه ها و افزایش درآمدزایی در ناجا در ابعاد هشت گانه مصرف، تولید، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مقاومتی، مدیریت صحیح، عدالت، کنترل و نظارت، جلب مشارکت مردم با اولویت بندی براساس معیار ضرورت و امکانات موجود برای اجرایی شدن آن داده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530054 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!