طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با پیچیدگی ساختار سازمانی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش ارایه مدل ارتباط تفکر استراتژیک با پیچیدگی ساختار سازمانی کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 می باشد.

روش شناسی

تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و ازلحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارشناسان وزارت ورزش و جوانان (320=N) بوده که از این تعداد (175=n) نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند که پس از توزیع و جمع آوری 210 پرسشنامه، تعداد 175 پرسشنامه به صورت صحیح جمع آوری شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد پیچیدگی رابینز (1987) و پرسشنامه تفکر استراتژیک شاخص های مدل لیدکا (1988) بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی تایید شد، جهت بررسی روایی سازه پرسشنامه ها از روش تحلیل عامل تاییدی و جهت آزمون کفایت تعداد نمونه برداری از شاخص KMOو آزمون کرویت بارتلت استفاده شد. پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 و پایایی پرسشنامه پیچیدگی 77/0 محاسبه شد.

یافته ها

در سازه تفکر استراتژیک بیشترین بار عاملی (90/0) مربوط به مولفه تفکر در طول زمان و کمترین بار عاملی (55/0) مربوط به مولفه نگرش سیستمی می باشد؛ در سازه پیچیدگی ساختار سازمانی بیشترین بار عاملی (72/0) مربوط به مولفه تفکیک عمودی و کمترین بار عاملی (58/0) مربوط به مولفه تفکیک افقی می باشد. همچنین ضریب استاندارد مسیر تاثیر تفکر استراتژیک بر روی پیچیدگی ساختار سازمانی 41/0 می باشد که مقدار آماره t به دست آمده (33/4) می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های تحقیق کارشناسان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران می توانند با شناخت بهتر مولفه های تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با پیچیدگی های ساختار سازمان، پیچیدگی ساختار سازمانی را کاهش دهند و با کاهش پیچیدگی ساختار سازمانی کارایی و انعطاف سازمان را بالا ببرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!