بررسی اثر شوری و اسید سالیسیلیک روی برخی پاسخ های مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و میزان اسانس در گیاه دارویی نعنا فلفلی (Mentha piperita L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به نقش اسید سالیسیلیک در ایجاد مقاومت به تنش های محیطی، این پژوهش در دانشگاه فردوسی مشهد به منظور ارزیابی اثر این ترکیب در شرایط آبیاری با آب شور بر روی گیاه دارویی نعنا فلفلی انجام شد. در این آزمایش گلدانی، اثر اسید سالیسیلیک در پنج غلظت (0 (صفر)، 5، 10، 50، 100 پی پی ام) و شوری (کلرید سدیم) در سه غلظت (0 (صفر)، 75، 125 میلی مولار)، در یک آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با 15 تیمار و 3 تکرار موردبررسی قرار گرفت. بررسی اثر ساده شوری نشان داد که با افزایش شوری، میزان آنتوسیانین و ظرفیت آنتی اکسیدانی افزایش یافت. این در حالی بود که تعداد روز تا گل دهی، ارتفاع ساقه، تعداد شاخه های جانبی، سطح برگ، وزن خشک بخش هوایی، و نسبت برگ به ساقه به طور معنی داری کاهش یافت. اثر ساده شوری هم چنین باعث کاهش درصد و عملکرد اسانس گردید. بین غلظت های مختلف اسید سالیسیلیک و شوری برهم کنش معنی داری از نظر تاثیر بر تعداد شاخه های فرعی، وزن خشک بخش زیرزمینی، وزن خشک بخش هوایی، نسبت ریشه به اندام هوایی و درصد اسانس مشاهده شد. هم چنین، اثر ساده تیمار اسید سالیسیلیک بر تاخیر گل دهی و کاهش ارتفاع بوته معنی داری بود. تیمار اسید سالیسیلیک باعث کاهش درصد اسانس گردید. این در حالی بود که این تیمار توانست از کاهش عملکرد اسانس به طور معنی داری جلوگیری کند. از این رو، تیمار اسید سالیسیلیک توانست اثرات احتمالی منفی حاصل از تنش شوری را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!