محیط شناسی سیاسی-اقتصادی چین؛ قدرت ژئوپلیتیک جنوب شرق آسیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

روند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای آسیایی که از اواخر دهه 70 میلادی آغاز شد چنان سریع و چشم گیر بود که در پایان قرن بیستم، علاوه بر ژاپن به عنوان غول اقتصادی آسیا، چند کشور آسیایی دیگر از جمله چین و هند نیز در شمار اقتصادهای بزرگ و موفق جهان قرار گرفتند. به طور قاطع می توان گفت که مهم ترین عامل تاثیرگذار بر خیزش کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آنها در میان قدرت های بزرگ، رشد و توسعه چشم گیر اقتصادی بوده است. ظهور چین به عنوان کانون یک منطقه جدید ژیواستراتژیک نه تنها به ضعف نفوذ ایالات متحده و روسیه در غرب و پاسیفیک شمالی، بلکه همچنین به تغییرات در محیط شناسی سیاسی- اقتصادی چین مربوط می شود. هدف این تحقیق توصیفی- تحلیلی، بررسی محیط شناسی سیاسی- اقتصادی چین با اتکا به روش تفسیر پیشینه تحقیقاتی برای درک موقعیت ژیوپلیتیکی در جنوب شرق آسیا بوده است. داده ها با استفاده از جست و جو در منابع کتابخانه ای و پیشینه تحقیقاتی جمع آوری شد.

نتیجه گیری

در جامعه امروز چین، در میان توده مردم و نخبگان سیاسی کشور بیش از هر چیز، ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حایز اهمیت است. اصلاحات صورت پذیرفته نیز، نه در جهت بر هم زدن نظم سیاسی موجود، بلکه در راستای افزایش نقش قانون، گسترش تدریجی مشارکت و ایجاد نظام کنترل و نظارت رسمی صورت پذیرفته است. ماحصل این اصلاحات نیز، گسترش پاسخگویی در مقابل مردم، شفافیت و اعتمادسازی است. ساختار فرهنگی چین نیز به عنوان عاملی موثر و مثبت در توسعه و تقویت قدرت داخلی و بین المللی این کشور نقش برجسته ای در شکوفایی توانمندی های این کشور ایفا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
409 تا 417
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!