بررسی تاثیر بزرگی و شیوه حمل دستی بار بر نوسان وضعیت بدنی در حین ایستادن ساکن در سالمندان سالم مقیم شهر تهران در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 با‌توجه‌به افت عملکرد سیستم کنترل تعادل سالمندان و اهمیت داشتن دوران سالمندی فعال، حفظ استقلال در حین فعالیت‌های روزمره  همچون خرید کردن، نگه ‌داشتن و حمل دستی بار خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، تعیین اثر شیوه نگه ‌داشتن بار دستی و بزرگی بار بر نوسان وضعیت بدنی در حین ایستادن ساکن سالمندان است تا در‌نهایت بتوان بدون خطر زمین خوردن، میزان و نحوه نگهداری بار دستی ایمن را به سالمندان توصیه کرد. 

مواد و روش ها:

 در این تحقیق شبه‌تجربی، 15 سالمند سالم مقیم اجتماع شامل 7 مرد و 8 زن با دامنه سنی 65 سال به بالا و میانگین و انحراف‌معیار سن  18/6±35/71 که از‌نظر اجتماعی فعال و در انجام امور مربوط به خود مانند خرید و حمل کیسه‌های خرید مستقل بودند، با روش نمونه‌گیری غیر‌احتمالی دردسترس، وارد این مطالعه شدند. متغیرهای مستقل تحقیق شامل بارهای دستی به میزان 5، 10، 15 و 20 درصد جرم بدن هر شرکت‌کننده، در حالات متقارن (هر 2 دست) و نامتقارن (دست غالب و غیر‌غالب) در حالت ایستاده ساکن بر روی صفحه نیرو به‌مدت 30 ثانیه و متغیرهای وابسته، شامل میزان جابه‌جایی و سرعت جابه‌جایی مرکز فشار در 2 راستای قدامی‌خلفی و داخلی‌خارجی و مساحت جا‌به‌جایی مرکز فشار بودند. 

یافته ها :

نتایج این تحقیق نشان داد نحوه نگه داشتن بار دستی به‌صورت متقارن و نا‌متقارن و نیز بزرگی بار دستی بر میزان جابه‌جایی و سرعت جا‌به‌جایی مرکز فشار در راستای قدامی‌خلفی معنادار بوده، درحالی‌که اثر تعاملی این 2 عامل بر هیچ‌کدام از متغیر‌های وابسته تحقیق معنادار نشده است. در آزمون تی زوجی میزان جابه‌جایی و سرعت جابه‌جایی مرکز فشار در راستای قدامی‌خلفی در شرایط بارگذاری نامتقارن (دست غالب یا غیر‌غالب‌) نسبت به حالت متقارن (هر 2 دست) معنادار بود، اما بین 2 وضعیت نامتقارن (دست غالب نسبت به دست غیر‌غالب) معنادار نبوده است. میزان جابه‌جایی مرکز فشار در همین راستا بین بارهای دستی به بزرگی5، 10، 15 و 20 درصد نسبت به وضعیت صفر درصد جرم بدن بیشتر و از‌نظر آماری معنادار بود (همه مقادیر P کمتر از 05/0). شیوه نگه ‌داشتن بار دستی و میزان بزرگی آن، بر هیچ‌کدام از متغیرهای مرکز فشار در راستای داخلی‌خارجی ازنظر آماری معنادار نبود .

نتیجه گیری:

 نتایج این تحقیق نشان داد نگه ‌داشتن نامتقارن بار خارجی و نگه داشتن هرگونه بار خارجی صرف‌نظر از میزان بزرگی آن‌، باعث افزایش میزان و سرعت جابه‌جایی مرکز فشار در راستای قدامی‌خلفی می‌شود و از منظر پیشگیری از زمین خوردن به سالمندان توصیه می‌شود که به این مهم توجه داشته باشند که نگهداری بار خارجی با 2 دست نسبت به یک دست، کمتر سیستم کنترل تعادل را به چالش می‌کشد و تفاوتی هم بین دست غالب و غیرغالب وجود ندارد. از‌نظر بزرگی بار هم، حتی 1 بار خارجی به بزرگی 5 درصد جرم بدن، می‌تواند نسبت به وضعیت بدون بار خارجی، سیستم کنترل تعادل را به چالش بکشد و در این میان، به غیر از برخی استثنایات، تفاوتی بین بارهای با بزرگی 5، 10، 15 و 20 درصد جرم بدن نسبت به هم وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
432 تا 445
لینک کوتاه:
magiran.com/p2533972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!