تحلیل محتوایی موضوع ها و هشتگ های کرونا در رسانه های اجتماعی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری همه گیر کرونا موجب تغییراتی در سبک زندگی روزمره، مانند کاهش مراودات اجتماعی و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی، شده است. در این پژوهش، دو هدف را پیگیری کرده ایم. هدف نخست تحلیل الگوریتمی نظرات و پیام‎های مرتبط با کرونا به زبان فارسی است که توسط افراد مختلف، در دو رسانه اجتماعی توییتر و اینستاگرام، منتشر می شود. برای این هدف، با استفاده از مدل سازی موضوعی، به عنوان یک شیوه تحلیل محتوایی داده، داده ها را به موضوعات انتزاعی خوشه بندی کرده ایم. هدف دیگر، یافتن رابطه همبستگی بین موضوعات در نظرات و هشتگ های به کاررفته در نظرات است. برای تحقق این هدف، با گردآوری نظرات و پیام‎های خزش شده مربوط به کرونا از این دو رسانه، یک پیکره زبانی تهیه شده است. از تحلیل محتوایی نظرات این پیکره، 24 موضوع انتزاعی به دست آمد که به‎صورت دستی برچسب‏گذاری شد تا این موضوع‏ها هویت پیدا کنند. با بررسی داده های این پیکره و آمار به دست آمده از پردازش موضوعی آن ها، می توان گمانه زنی کرد که حدود 25٪ از نظرات این پیکره بر دو موضوع «سیاسی» و «اجتماعی» متمرکز است. 10 موضوع دانه ریز این پیکره، یعنی 35٪ از حجم نظرات، به خود ویروس کرونا و ماهیت همه‎گیری آن مربوط است که بیانگر اهمیت توجه به رسانه های اجتماعی برای آگاه سازی و نشر اطلاعات است. علاوه برآن، فرضیه وجود رابطه بین هشتگ ها و موضوع ها، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، از نظر آماری مورد بررسی قرار گرفت. برای 20 موضوع، همبستگی بالا بین موضوع و تعدادی از هشتگ ها یافت شد؛ ولی برای 4 موضوع این همبستگی یافت نشد. از این پژوهش می توان برای افزایش انسجام درونی متن و پیش بینی پذیری هشتگ ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 115
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2534849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!