ارائه مدل مکانی به منظور توسعه گروه های صنایع (مطالعه موردی استان البرز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مکانیابی به منظور توسعه زیر ساخت ها و کاربری های حساس یک از پیش شرط های دستیابی به توسعه پایدار است. در این مطالعه با استفاده از مدل های تصمیم گیری چندمعیاره و قابلیت های سیستم اطلاعات جغرافیایی یک مدل مکانی به منظور توسعه گروه های مختلف صنایع در استان البرز ارایه شد.

روش بررسی

در این مطالعه با استفاده از مرور منابع و نظرات کارشناسی معیارها و شاخص های اثرگذار بر توسعه صنایع شناسایی و  سپس با استفاده از روش تحلیلی سلسله مراتبی فازی وزن هر یک از معیارها و شاخص ها مشخص شد در ادامه با استفاده از وزن های به دست آمده بر اساس یک رابطه خطی نقشه پهنه های مستعد توسعه صنعتی در منطقه تهیه شد به منظور شناسایی مناطق برای توسعه هر یک از گروه های صنایع از روش تاپسیس سلسله مراتبی فازی استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد از بین سه گروه معیار محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی، معیارهای محیط زیستی بیشترین وزن را در رابطه با توسعه صنعتی دارا است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد بیشترین پتانسیل در رابطه با توسعه گروه های صنعتی در محدوده استان البرز مربوط به صنایع غذایی و کشاورزی است.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه استفاده از مدل های تصمیم گیری فازی راه حلی کارآمد در جهت رفع نقص سایر روش های تصمیم گیری است. تحلیل نتایج نشان داد بسیاری از مناطق استان البرز فاقد توسعه صنایع است بیشترین محدودیت به منظور توسعه صنایع در استان البرز مربوط به معیارها و شاخص های محیط زیستی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!