نقش عوامل انتظامی در مقابله با خرده فروشی مواد مخدر و روان گردان ها در شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مواد مخدر یکی از معضلات اجتماعی اکثر شهرهای جهان است که بر زندگی شهروندان تاثیرات منفی روحی، جسمی و مالی می گذارد. توزیع خیابانی مواد مخدر در شهر تهران یکی از تهدیدات جدی است که آسایش و امنیت شهروندان تهرانی را با چالش مواجه نموده و به رغم صرف هزینه های فراوان، آن گونه که می بایست این مشکل مرتفع نشده است. ازاین رو ضرورت دارد که در راستای حل این بحران هرچه سریع تر چاره اندیشی مناسبی صورت گیرد. هدف از تدوین این تحقیق شناسایی و تبیین عوامل انتظامی موثر در مقابله با خرده فروشی مواد مخدر در شهر تهران موردبحث قرارگرفته است.

روش

تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات ازجمله تحقیقات توصیفی پیمایشی و بر مبنای رویکرد تحقیق، از نوع کمی محسوب شده است. جامعه آمار شامل کارشناسان پلیس مبارزه با مواد مخدر و قضات حوزه جرایم مواد مخدر می باشند. نمونه آماری تحقیق تعداد 244 نفر به روش تمام شمار انتخاب شده اند. روایی این تحقیق به شیوه منطقی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده که ضریب کل، برابر با 948/0 است. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار spss ابتدا یافته های توصیفی استخراج و سپس با استفاده از آزمون های تی یک متغیره فرضیه های سوالی مورد ارزیابی قرارگرفته و به منظور سنجش اولویت های هر یک از عوامل از آزمون فریدمن استفاده شده و برای آزمون فرضیه ها از آزمون آماری کای اسکویر و برای تبیین عوامل انتظامی موثر در مقابله با خرده فروشی مواد مخدر در شهر تهران از رگرسیون چندگانه به روش اینتر استفاده شده است.

یافته ها:

یافته ها نشان داد در بین عوامل انتظامی شناسایی شده در مقابله با خرده فروشی مواد مخدر در شهر تهران به ترتیب شناسایی محل فعالیت (پاتوق) خرده فروشان مواد مخدر و ترسیم کروکی نقاط آلوده، بانک اطلاعاتی خرده فروشان مواد مخدر به انضمام آخرین وضعیت و فعالیت و جذب و به کارگیری منابع و مخبرین در نشانگاه ها بیشترین تاثیر را دارند.

نتیجه گیری

عوامل انتظامی می تواند در کنترل و مقابله با خرده فروشی موثر باشد، لذا بر پایه یافته ها هرچه اقدامات انتظامی افزایش یابد، به همان میزان مقابله با خرده فروشی می تواند افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 156
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2536030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!