بررسی انتقادی یاس و ناامیدی در نمایشنامه رگ و ریشه دربدری، اثر ساعدی با تکیه بر فلسفه ی امید گابریل مارسل
مقالهی حاضر که به روش کیفی و توصیفی تحلیلی نوشته شده است سعی دارد با نگاهی انتقادی، یاس و ناامیدی را از منظر فلسفهی امید مارسل در یکی از آثار نمایشی ساعدی واکاوی کند. یاس و ناامیدی از جمله مفاهیمی است که پس از برخورد ایران و تمدن جدید در آثار برخی از نویسندگان ایرانی قابل مشاهده است. از این رو غلامحسین ساعدی نمایشنامههایی با محور جامعه متوسط شهری ایران نگاشت و لایههای یاس را در زندگی جامعه ایرانی زمانهی خود به نمایش گذاشت. از طرفی دیگر، گابریل مارسل، فیلسوف مسیحی و نمایشنامهنویس فرانسوی در برخورد با یاس برآمده از جنگهای جهانی و فروپاشی نظامهای فلسفی، امکانات فلسفهی امید خویش را برای عبور از یاس و ناامیدی حاصل از اتفاقات نیمه اول قرن بیستم نیل به تعالی انسان به نحوی انضمامی تعریف کرد. حال پرسش اصلی این پژوهش چگونگی نقد و بررسی مولفههای یاس و ناامیدی موجود در نمایشنامهی رگ و ریشه دربدری اثر غلامحسین ساعدی با تکیه بر فلسفهی امید گابریل مارسل است و اینکه چگونه با تکیه بر مفاهیمی مانند دیالکتیک امید، متافیزیک امید و امید مطلق میتوان مولفههای یاس در نمایشنامه رگ و ریشه دربدری ساعدی را مورد واکاوی قرار داد؟ همچنین در این جستار به چگونگی ارایهی راهکار برای تعالی و امید در شخصیتهای نمایشنامه با تکیه بر فلسفهی امید مارسل پرداخته میشود.
پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.
اگر عضو مگیران هستید:
اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.