نقش برخی مکمل های مواد مغذی در درمان بیماری مولتیپل اسکلروز (اسکلروز چند گانه): مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مولتیپل اسکلروز (MS) یک بیماری خودایمنی با علت ناشناخته و پاتوژنز پیچیده است که با التهاب مزمن، دمیلینه شدن و از دست دادن نورون‌ها مشخص می‌شود. این بیماری معمولا به صورت اختلال حرکتی، اختلالات بینایی یا مشکلات حسی ظاهر می‌شود. اتیولوژی MS به طور دقیق شناخته شده نیست، با وجود این عوامل محیطی از جمله تغذیه، عدم تحرک بدنی، سیگار کشیدن و غلظت کم ویتامین D در این مورد نقش دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیماران مبتلا بهMS   به علت کم تحرکی، بی‌اشتهایی، افسردگی و عوارض داروهای مصرفی در معرض خطر سوء تغذیه و کاهش دریافت ریزمغذی‌ها قرار دارند. بسیاری از بررسی‌ها اثرات مواد مغذی و الگوهای غذایی را در بیماران مبتلا به MS بررسی کرده‌اند، با این حال، نقش رژیم غذایی و مواد مغذی در پیشرفت بیماری به خوبی شناخته نشده است. لذا هدف از این مطالعه تعیین نقش برخی مکمل‌های مواد مغذی در درمان بیماری مولتیپل اسکلروز(اسکلروز چند گانه) بود.

روش بررسی

 در این مقاله مروری روایتی، بانک‌های اطلاعاتی معتبر فارسی و انگلیسی شامل Google Scholar، Pubmed، Scopus، Magiran مورد جستجو قرار گرفتند و مقالاتی که اثر مکمل‌های مواد مغذی را در درمان بیماری مولتیپل اسکلروز مورد مطالعه قرار داده بودند، بررسی شدند.  

یافته‌ها:

 نتایج این مطالعه مروری نشان داد که برخی مواد مغذی مانند ویتامین D، ویتامین A،  بیوتین، و هم‌چنین، اسید های چرب امگا3 و پروبیوتیک‌ها ممکن است منجربه بهبود ناتوانی، کاهش پیشرفت بیماری، کاهش عود بیماری، بهبود خستگی و افسردگی در بیماران مبتلا به MS شود.

نتیجه‌گیری:

 با توجه به این که برخی از مواد مغذی می‌توانند منجر به بهبود پاسخ التهابی و استرس اکسیداتیو در بیماران MS شوند،  یک مداخله تغذیه‌ای مناسب و یا رعایت یک رژیم غذایی سالم ممکن است شدت و علایم بیماری MS را بهبود بخشد و به عنوان یک درمان تکمیلی احتمالی در این بیماری در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
871 تا 886
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!