شیوع باسیل های گرم منفی با مقاومت چند دارویی جداشده از نمونه های بالینی نوزادان و کودکان مراجعه کننده به بیمارستان بعثت شهرستان سنندج در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باسیل های گرم منفی با مقاومت چند دارویی، از پاتوژن های مهم در بیمارستان ها محسوب می شوند و عامل مرگ ومیر بالا می باشند. هدف این پژوهش تعیین شیوع باسیل های گرم منفی با مقاومت چند دارویی جدا شده از نمونه های بالینی نوزادان و کودکان مراجعه کننده به مرکزرفرال آموزشی درمانی بعثت شهرستان سنندج در سال 1397 بود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بوده که 10000 نمونه بالینی شامل خون، ادرار، زخم، ترشحات تنفسی و مایعات بدن در طی سال 97 مورد بررسی قرار گرفتند. باکتری ها با روش های استاندارد میکروب شناسی جدا و سپس مقاومت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن جهت تعیین سویه های با مقاومت چند دارویی (Multidrug Resistance) بررسی گردید.

یافته ها:

 از 10000 نمونه بالینی تعداد 652 باسیل گرم منفی با کشت مثبت از بیماران بستری و سرپایی جمع آوری شد که شامل ادرار (80%)523، خون (21%) 78، ترشحات تنفسی (4%)26، زخم (2/5%)16 و مایعات بدن (1/5%) 10 بود. باکتری های جداشده شامل اشریشیا کلی (65/7%)، انتروباکتر (10/4%)، سیتروباکتر(8/9%)، اسینتوباکتر (7/2%)، کلبسیلا (3/5%)، سودومونا (2/6%)، پروتیوس (92/. %) و سراشیا (0/78%) بود. بیشترین باکتری های دارای مقاومت چند دارویی از بخش ICU کودکان و  NICU جدا شدند. بیشترین و کمترین مقاومت آنتی بیوتیکی به ترتیب نسبت به آمپی سیلین (5 /84%) و مروپنم (9/9%) بوده است. میزان مقاومت چند دارویی (MDR) به طور متوسط 68/9% بود که رنجی از 55/9% در انتروباکتر تا 83% در اسینتوباکتر داشته است.

نتیجه گیری: 

مقاومت چند دارویی(MDR) در بین میکروارگانیسم های این مرکز از سطح بالایی برخوردار بود؛ بنابراین توصیه می شود از مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک ها جلوگیری شود و تداخلات و نظارت های دوره ای بر الگوی مقاومت پاتوژن ها جهت انتخاب درمان تجربی و اختصاصی مناسب صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 124
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2539249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!