تاثیر مایه زنی قارچ ریشه های آربوسکولار بر پژمردگی ورتیسلیومی دو پایه پسته احمد آقایی و بادامی زرند: ویژگی های رشدی، تغذیه ای و بیوشیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژمردگی ورتیسلیومی یکی از بیماری های مهم بوده که می تواند خسارت زیادی را به درختان پسته وارد نماید. قارچ ریشه های آربوسکولار علاوه بر بهبود وضعیت رشدی گیاهان باعث افزایش تحمل به عوامل بیماریزا می گردند. در این تحقیق تاثیر مخلوط سه گونه قارچ ریشه آربوسکولار Funneliformis mosseae ، Rhizophagus irregularis وClaroideoglomus etunicatum بر بیماری پژمردگی ورتیسلیومی دو پایه پسته احمدآقایی و بادامی زرند (به ترتیب حساس و مقاوم به بیماری) ارزیابی گردید. مایه-زنی قارچ ریشه های آربوسکولار (AM) در هنگام کاشت بذرها و مایه زنی بیمارگر (Vd) پس از 52 روز، با استفاده از اینوکولوم تکثیر شده روی بستره ماسه-آرد جو-آب مقطر، انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه ای کاملا تصادفی با 5 تکرار در گلخانه اجرا شد. نتایج نشان داد که مایه زنی قارچ ریشه های آربوسکولار در هر دو پایه پسته وزن خشک ریشه و اندام -هوایی، ارتفاع و قطر ساقه، سطح برگ، غلظت عناصر غذایی، پرولین، قندهای محلول، کلروفیل و شاخص کلروفیل را در مقایسه با گیاهان شاهد و مایه زنی شده با بیمارگر افزایش می دهد. در تیمار AM+Vd، تنها در پایه احمدآقایی حضور بیمارگر باعث کاهش درصد کلنیزاسیون قارچ ریشه های آربوسکولار در مقایسه با تیمار AM گردید. در انتهای آزمایش شاخص بیماریزایی در تیمار Vd در دو پایه احمدآقایی و بادامی زرند به ترتیب 9/3 و 9/1 بود که در تیمار AM+Vd به 6/3 و 1/1 رسید که کاهش معنی داری را نشان می داد. نتایج تحقیق حاضر بیانگر این موضوع بود که مایه زنی قارچ ریشه های آربوسکولار با بهبود خصوصیات رشدی، تغذیه-ای و بیوشیمیایی می تواند باعث افزایش مقاومت نهال های پسته به پژمردگی ورتیسلیومی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!