اثر مصرف مکمل غذایی پروبیوتیک بر آسیب ماده سفید و خاکستری مغز ناشی از اتانول در موش های صحرایی نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف:

 اتانول یک پیش اکسیدان قوی است که باعث استرس و آسیب اکسیداتیو سلولی می شود و دارای اثر مختل کننده توانایی های شناختی است که می تواند ناشی از آسیب بافتی باشد. در این مطالعه، اثرات بافتی اتانول به تنهایی و همراه با مصرف پروبیوتیک بر بخش هایی از ماده خاکستری و سفید مغز که در مجاورت بطن های جانبی قرار دارند، مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه تجربی و به مورد-شاهدی در آزمایشگاه تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی اراک انجام شد. 32 موش صحرایی نر نژاد ویستار بزرگسال (12 هفته) با وزن متوسط 300-250 گرم، به صورت تصادفی به چهار گروه هشت تایی تقسیم شدند: (I) گروه کنترل منفی: موش ها فقط با یک میلی لیتر بافر فسفات گاواژ شدند، (II) گروه پروبیوتیک: توسط cfu/ml 9 10 لاکتوباسیلوس کازیی به مدت دو ماه گاواژ شدند، (III) گروه دریافت کننده اتانول: اتانول با غلظت دو گرم در کیلوگرم، روزانه 30 دقیقه به روش داخل صفاقی تزریق شد، (IV): گروه پروبیوتیک-اتانول: در ابتدا پروبیوتیک cfu/ml 9 10 لاکتوباسیلوس کازیی به مدت دو ماه گاواژ شد و تزریق اتانول با غلظت دو گرم در کیلوگرم در پنج روز آخر دوره، هم زمان انجام شد. مطالعه هیستوپاتولوژیک و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از تکنیک رنگ آمیزی H&E پس از قربانی شدن موش ها انجام شد. جهت تحلیل داده ها و ترسیم نمودارها ازنرم افزار Prism-GraphPad 9 استفاده شد. مقایسه گروه ها با آزمون آماری آنالیزواریانس یک طرفه انجام شد و از پس آزمون توکی (Tukey test) جهت تعیین تفاوت بین هر یک ازگروه ها با یکدیگر نیز استفاده شد.

یافته ها

مطالعه میکروسکوپی تغییرات پاتولوژیک قابل مشاهده در گروه اتانول را نشان داد (0/01>p). این گروه بیشترین آسیب ناشی از ادم وازوژنیک همراه با کشش فضای ویرشو-رابین، ادم هیدروستاتیک، کروماتولیز مرکزی، آسیب ایسکمیک نورونی و و تجمع سلول های گلیالی را در مقایسه باگروه کنترل منفی نشان داد (0/0001>p). در گروه اتانول-پروبیوتیک، آسیب های بافتی، 15 الی 25 درصد نسبت به گروه اتانول کاهش داشت (0/01>p). گروه های سالم و تنها دریافت کننده ماده پروبیوتیک از یک الگوی سالم بافتی برخوردار بودند.

نتیجه گیری

مکمل پروبیوتیک آسیب بافتی ناشی از اتانول درنواحی قشری و نیز زیرقشری مجاور بطن های مغزی را جبران می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!