مطالعه تطبیقی سبک سورئالیسم درآثار سالوادوردالی و ایران درودی و بکارگیری آن در طراحی لباس مفهومی
فراواقع گرایی یا سوریالیسم یکی ازجنبش های قرن بیستم است که در عمل با انتشار مجله انقلاب فراواقع گرا توسط برتون آغازشد. درحال حاضر نیز طراحان زیادی در زمینه مد مفهومی با الهام ازآثار برجسته هنرمندان سوریال ، طرحهایی خلاقانه را ابداع می کنند. درودی هنرمند سوریال ایرانی ست که بیش از43نمایشگاه از آثار خود را به دید عموم گذاشته است. مقاله حاضر به آثار معروف این دو هنرمند پرداخته شده، همچنین به چگونگی استفاده از آثار هنرمندان سوریال در طراحی لباس مفهومی می پردازد .ضرورت برانجام این پژوهش بکارگیری آثارهنرمندان سوریال ایرانی چون ایران درودی درطراحی لباس مفهومی ست.. روش های انجام شده دراین تحقیق توصیفی تحلیلی است .گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای است.در مقایسه تطبیقی بین آثار سالوادور دالی و ایران درودی می توان به این نتیجه رسید که یکی ازمشخصه های آثار دالی استفاده از اشیاء بوده و در برخی از آثار او تکرار شده است. او در نقاشیهای خود منطق و خرد و نظم طبیعی را رد می کند وکیفیت رویایی بودن و شبح گونه را به آن القا می کند. دالی از آثار خود برای رساندن پیام های اجتماعی وسیاسی به بینندگان استفاده می کرد. در حالی که درآثار درودی فرم آثار به گونه ای نمایان شده که گویی کل جهان هستی همین است و سوژه در مرکز خودنمایی می کند. مرکزیت سوژه ها در عمل تلاقی آسمان و زمین رسم شده است. نور در نقاشیها امکان امید است،که نقاش به آن چشم دوخته که در ذهن و روح بیننده حرکت می کند و درعمق جان او نفوذ می کند.
سورئالیسم ، مدمفهومی ، سالوادوردالی ، ایران درودی ، نقاشی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.