بهینه سازی راندمان استخراج و خواص فیزیکی شیمیایی و عملکردی موسیلاژ دانه گزنه رومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در طی سال های اخیر تحقیقات بسیاری جهت یافتن منابع جدید هیدروکلوییدی به خصوص از منابع گیاهی بومی و بررسی خواص عملکردی آن ها انجام شده است و استخراج هیدروکلوییدها از منابع گیاهی جدید و مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

هدف

گزنه رومی (Urtica pilulifera) از دیرباز در طب سنتی استفاده های فراوان دارویی داشته و دانه های این گیاه نیز می تواند منبع بالقوه ای برای استخراج موسیلاژ باشد. در تحقیق حاضر، بهینه سازی شرایط استخراج موسیلاژ دانه های این گیاه مورد بررسی قرار گرفته است.

روش کار

در این تحقیق با روش سطح پاسخ، تاثیر چهار متغیر مستقل در سه سطح شامل نسبت دانه به آب (1:5، 5/17: 1، 1:30)، دما (30، 5/57، 85 درجه سانتی گراد)، زمان (30، 135، 240 دقیقه) و pH (3، 5/6، 10) بر راندمان استخراج، محتوای پروتیین، پایداری امولسیون و شاخص های رنگ (L*، a* و b*) موسیلاژ دانه مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

افزایش دما (تا حد مشخص) و نسبت آب به دانه و pH بر افزایش راندمان استخراج موسیلاژ تاثیر معناداری (05/0>p) داشتند. در pHهای بالاتر، زمان کوتاه تر و مقادیر کمتر آب، محتوای پروتیینی موسیلاژ کمتر بود. موسیلاژ استخراج شده در pHهای پایین تر و مقادیر کمتر آب، تاثیر بیشتری در پایداری امولسیون نشان داد. بر اساس نتایج، فقط متغیر pH بر شاخص های رنگ تاثیرگذار بوده و با افزایش pH به ترتیب کاهش و افزایش معنی دار در شاخص روشنایی و قرمزی مشاهده شد.

نتیجه گیری نهایی

پس از بهینه سازی عددی، شرایط بهینه استخراج به صورتpH برابر با 23/4، زمان استخراج 9/239 دقیقه، دمای استخراج 79/45 درجه سانتی گراد و نسبت آب 5 برابر دانه تعیین شد. در شرایط بهینه بازده استخراج 08/11 درصد، محتوای پروتیینی 55/14 درصد، بیشترین پایداری امولسیون 50 درصد، شاخص L* 59/47 و شاخصa* 05/15 محاسبه شد که مطابقت خوبی با مقادیر پیش بینی شده داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!